loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 282 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

تازه نیست،ولی باید بدونید..

.

 

اثر تاریخی آرامگاه فیروزان (ابولولو) مظهر مقاومت ایرانیان در دوران تجاوز اعراب به ایران به سفارش کشورهای عربی ویران خواهد شد.

از سایت: کانون پژوهش های باستانشناسی وابسته به مدرسه مطالعات شرقی دانشگاه لندن

ترجمه از: کمیته نجات پاسارگاد


مقبره فیروزان که در بین عوام به عنوان مقبره امامزاده ابولولو (و یا ) مشهور است و در شهر کاشان از استان اصفهان قرار دارد به دستور حکومت اسلامی ویران می شود. روز سه شنبه بیست و ششم ژوئن جمعیت کثیری از ایرانیان در مقابل فرمانداری اجتماع کرده و به تخریب یکی از میراث های تاریخی ایران اعتراض کردند. اثری که در واقع نماد مقاومت ایرانیان در برابر مهاجمان عرب در قرن هفتم میلادی بوده است. برخی نیز او را یکی از بزرگان شیعه و نیز صوفی گری می دانند.

عمربن الخطاب خلیفه مسلمین در شصد و چهل و پنج میلادی به دست فیروزان کشته شد. گفته می شود که فیروزان یکی از اسیران جنگی بوده که پس از سقوط تیسفون که همان عراق کنونی باشد در بازار برده فروشان فروخته شده است و یکی از بزرگان عرب به نام مغیره بن شعبه او را خریده و به عنوان برده با خود به مدینه برده است.

احتمال زیاد می رود که فیروزان زرتشتی بوده است و برخی ها حتی او را یک روحانی زرتشتی دانستند. ایرانیان به هنگام حمله اعراب در قرن هفتم میلادی اکثرا زرتشتی بودند.

یکی از تظاهر کنندگان روز سه شنبه اظهار داشته است که: «عمل فیروزان پاسخی به بدکاری های اعراب مسلمان مهاجم به ایران بوده است که کشور ما را غارت کرده، مردم را قتل عام نموده و به زنان تجاوز کردند. ما ایرانیان هرگز جنایات آن ها علیه خود را فراموش نخواهیم کرد.»

برخی از اعراب و عده ای از تاریخ نویسان مسلمان برای تخفیف شجاعت و قهرمانی نشان داده شده از جانب فیروزان (عموما بر اساس شرحی که ابن شهاب داده است) گفته اند که قتل عمر به علت دعوا بر سر پرداخت مالیات بوده است.

در دوران صفویه و رسیدن اسلام شیعی به قدرت سلسله مزبور او را به نام بابا شجاع الدین خوانده و مدعی شد که این شخص شیعه و شهید بوده است.

یکی از دیگر از معترضین خشمگین می گفت: «می گویند که این قبر او نیست. بعضی ها هم می گویند او اصلا مسلمان نبوده. خب نبوده باشد. برای ما مهم آن است که این ساختمان نماد اوست و نماد اعتقادات ما و مقاومت ما در مقابل مهاجمانی غیر متمدن است.» تظاهر کننده ی دیگری اضافه کرد که: «اگر ابولولو عرب بود آن ها یک گنبد طلایی روی قبرش می ساختند نه این که آن را ویران کنند. نه، آن ها قبر او را خراب می کنند برای این که او یک ایرانی و یک ایرانی شریف است و در نتیجه کارشان اهانت به ملت ایران محسوب می شود»

محمد سلیم العوا دبیر کل اتحادیه بین المللی محققین مسلمان که پیش از این اعلام داشته بود که «خداوند زنان را برای حاملگی و بچه آوردن خلق کرده است» در گفتگو با خبرگزاری العربیه گفته است: «تقاضا برای تخریب این بنا به وسیله گروهی از نمایندگان عرب چند ماه پیش، پس از برگزاری گردهم آیی دوها در آغاز سال، تسلیم ایران شده است. در آن گردهم آیی اگثریتی از دانشمندان سنی از ایران خواستند تا این مقبره خراب شود.»

شخصی با نام اختصاری ن که در میان معترضین در برابر دفتر فرمانداری کاشان بود گفت
تصور کنید که آلمانی ها از انگلیسی ها بخواهند تا قبر کسانی را که در انگلستان نقشه کشتن هیتلر را در جنگ دوم جهانی کشیدند خراب کنند. چرا که نگاهداری این قبرها اهانتی به آلمان ها محسوب می شود؟ آیا انگلیسی ها این کار را قبول می کنند. کشتن عمر به دست فیروزان امری مذهبی نبود بلکه اقدامی در جهت برانداختن یک دیکتاتور مستبد از روی زمین محسوب می شد. درست همان کاری که انگلیس ها می خواستند با هیتلر بکنند.

مقبره فیروزان که در بین راه کاشان به شهر فین واقع است شامل یک حیاط، یک ورودیه، یک گنبد مخروطی با کاشیکاری فیروزه ای و سقف های نقاشی شده است. تاریخ اصلی ساختن بنا مشخص نیست اما می دانیم که در نیمه دوم قرن چهاردهم کاملا بازسازی شده و سنگ قبر جدیدی نیز بر روی مزار او قرار داده شده است.



آیت الله تسخیری در بیانیه خود خطاب به محمد سلیم العوا :

خدا را شکر تلاش های ما با بسته شدن دری از درهای فتنه به نتیجه رسید

محمد سلیم العوا:

خبر تخریب این مزار را نیز ممکن است به زودی بشنویم


آیت الله تسخیری تاکید کرد:‌ " خدا را شکر تلاش های ما با بسته شدن دری از درهای فتنه به نتیجه رسید و قبر یکی از دراویش قدیمی که برخی عوام آن را قبر ابو لولو می دانند تعطیل شد و خواستار آن هستیم که این مزار برچیده شود."

عصرایران - آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع تقریب اسلامی در بیانیه ای خطاب به اتحادیه جهانی علمای مسلمان از تعطیلی مزار منسوب به قاتل خلیفه دوم موسوم به ابولوءلوء خبرداد.


به گزارش عصرایران (
asriran.com) دکتر"محمد سلیم العوا" دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در گفت و گو با سایت خبری شبکه العربیه اظهار داشت : " این مزار، قبر قدیمی یکی از صوفیان بوده که دولت ایران چند روز پیش، آن را تعطیل کرده است."


وی اضافه کرد:" تخریب این مکان نیازمند تصمیم طرفهای مسئول محلی و نیازمند زمان بیشتری است اما خبر تخریب این مزار را نیز ممکن است به زودی بشنویم."


العوا توضیح داد که تعطیلی این مزار پس از تلاش های اتحادیه جهانی علمای مسلمان صورت گرفت و هیاتی از این اتحادیه نیز در چند ماه گذشته به ایران سفر کرده و علاوه بر بررسی موضوعات روابط اهل تسنن و شیعیان به ویژه در کشورهای عراق و لبنان ،‌موضوع وجود مزاری برای قاتل خلیفه دوم در شهر کاشان را مطرح و آن را از موانع تقریب میان مذاهب اسلامی دانستند.

وی اضافه کرد:‌"‌ البته در این سفر فهمیدیم که بسیاری از مسئولان دولتی حتی نام این مزار را هم نشنیده اند اما پس از بررسی، تصمیم گرفتند که این مزار تعطیل شود و این اقدام را به ما نیز اطلاع دادند."


پیش از این و درهمایش گفت و گوی میان مذاهب اسلامی که در ابتدای سال جاری در شهر دوحه قطر برگزار شده بود؛ بسیاری از علمای اهل تسنن از علمای شیعه ایران خواسته بودند تا مزار ابولوءلوء قاتل خلیفه دوم در شهر کاشان ایران تعطیل شود.


در این همایش همچنین مطرح شد که این مزار،‌ ساختمان باشکوهی است و نام" مرقد بابا شجاع الدین ابو لوءلوء فیروز" را با خود دارد .

بیانیه آیت الله تسخیری

آیت الله تسخیری در بیانیه خود خطاب به دکتر محمد سلیم العوا دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان آورده است:" خدا را شکر تلاش های ما با بسته شدن دری از درهای فتنه به نتیجه رسید و قبر یکی از دراویش قدیمی که برخی عوام آن را قبر ابو لوءلوء می دانند تعطیل شده و خواستار آن هستیم که این مزار برچیده شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز با صدور بیانیه ای این خبر را تایید کرده است.

همچنین آیت الله تسخیری پیش از این در گفت و گویی با سایت خبری شبکه العربیه اعلام کرده بود که ابولوءلوء فرد مجرمی بوده که در شهر مدینه حد اسلامی بر وی اجرا شده و جنازه وی در این شهر دفن است و جنازه ای هم به ایران منتقل نشده است

فیروزان (ابولولو) کیست؟

ابو لولو به معنای پدر مروارید است

آرامگاه ابولولو آرامگاه سرباز گمنام یا به نامی است که برای نجات ایران با اعراب مهاجم جنگید


مدت هاست که شایعه ویران کردن آرامگاه فیروزان یا ابولولو در ایران وجود دارد. این شایعه در دو سه هفته پیش با بستن درهای آرامگاه به روی بازدید کنندگان و توریست ها جدی تر شد و اکنون که مرکز ژوهش های باستانشناسی وابسته به مدرسه مطالعات شرقی دانشگاه لندن رسما اعلام کرده که دولت ایران قصد ویران کردن این اثر تاریخی و باستانی را دارد می شود قبول کرد که بار دیگر سازمان میراث فرهنگی ایران و دولت وقت دست به تخریبی کاملا عمدی زده است. این تخریب این بار به سفارش کشورهای عربی است. آن گونه که مرکز پژوهش های دانشگاه لندن می گوید دولت ایران پس از مذاکراتی که با نمایندگان کشورهای عربی در گردهم آیی «دوها» داشته قبول کرده که به خواست آن ها این اثر تاریخی و ملی ما را ویران کند. یکی از کسانی که به شدت این ماجرا را دنبال کرده شخصی است به نام محمد سلیم ال اوا دبیر کل اتحادیه بین المللی محققین مسلمان (که شهرتش از آن جایی است که گفته خداوند زن ها را برای بارورشدن و بچه آوردن به دنیا آورده است.) برای اکثر توریست ها و کسانی که به دیدن این اثر تاریخی می روند صاحب آرامگاه «فیروزان» قبل از هر چیز شخصیتی است که در مقابل اعراب مهاجم به ایران ایستادگی کرده است. نوشته ها و شایعات زیادی در مورد صاحب این آرامگاه وجود دارد که در مجموع می شود گفت که در واقع آرامگاه او همانند یک سرباز گمنام یا به نامی است که اهمیتی خاص برای همه دارد و سمبل مقاومت مردم ایران در مقابل اعراب مهاجم است. و حالا این سمبل قرار است به دست حکومت جمهوری اسلامی ویران شود. نکته ای که در این میان اهمیت دارد این است که این آرامگاه متعلق به هر کسی که می خواهد باشد فرقی نمی کند اکنون اثری تاریخی است و حزو میراث فرهنگی ایرانزمین است و ویران کردن آن به هر دلیلی جرمی قابل تعقیب است. اما دولت ایران را چه باک از این جرایم پشت سر هم؟ آیا به راستی هنوز برای افرادی این شک وجود دارد که تخریب های سراسری آثار باستانی و تاریخی ایرانزمین عمدی نیست؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 256
  • بازدید ماه : 169
  • بازدید سال : 9,324
  • بازدید کلی : 479,956
  • کدهای اختصاصی