loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 357 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (0)

رویدادی در ایران ساسانی

موسونیانوس سردار رومی در خواست صلح کرد. شاپور اوّل برای او چنین نوشت:
منم شاپور، شاهنشاه ایران و انیران(غیر ایران)، برادر مهر و ماه و همتای ستارگان به برادر خود کنستانتیوس درود میفرستم و خوشحالم از این که امپراتور در اثر کسب تجربه به راه راست باز گشته‌است. نیاکان من قلمرو خود را تا رود استریمونو حدود مقدونیه گسترش داده بودند. من در جلال و عظمت بر همهٔ نیاکانم برتری داشتم و وظیفهٔ خود می‌دانم که ارمنستان و بین النهرین را که به حیله و تزویر از نیاکانم به در کردند، باز ستانم. این سرزمین‌ها را که تنها موجب نفاق و خونریزی است، به من باز پس دهید؛ و به شما می‌گویم که اگر سفیر من بدون پاسخ مثبت باز گردد، پس از پایان زمستان با تمام نیروی خویش به جنگ شما خواهم آمد.



پاسخ نامه:امپراتور روم کنستانتیوس «گشایندهٔ دریاها و خشکی‌ها و خداوند فر و شکوه جاودانی» در پاسخ به «برادرش شاپور» می‌نویسد:
اگر رومیان گاهی دفاع را بر حمله رجحان می‌نهند از بیم و ترس نیست، بلکه از راه مداراست. گر چه رومیان گاهی پیروز نشده‌اند، ولی هرگز نتیجهٔ قطعی جنگ به زیان آنان نبوده‌است.ما هرگز سرزمینهای نامبرده را به شما نخواهیم داد.

نتیجه :امپراتور روم با این پاسخ سبکسرانه نتوانست از وقوع جنگ جلوگیری کند و شاپور تمام سرزمین‌های ذکر شده در نامه را تسخیر کرد و روم را به سختی شکست داد و پادشاه روم سزای پاسخ بیخردانهٔ خود را یافت.
Gunner بازدید : 267 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)
پس سقوط استان فارس امروزی به دست اعراب ، در سال ۶۳۳ میلادی ، یک سردار عرب به نام "نصر ابن سیار" وارد غار شاپور شد که این غار در آن زمان پر از آثار تاریخی و هنری ایرانیان بود . نصر ، دستور افکندن تندیس شاهنشاه شاپور از جایگاهش داد و آثار دیگر هم از آسیب در امان نماند . نصر ، پیشنهاد مردم محل را که در برابر دریافت مقداری طلا از آنان ، اجازه دهد که تندیس را به حالت اول بازگردانند ، رد کرد . این تندیس 1700 ساله حدود 7 متر ارتفاع دارد که از تراشیدن سنگ کوه درست شده بود . بعد از گذشت سال‌ها کماکان سر این تندیس سالم میباشد ولی اعراب ، دو دست آن شکستند . این تندیس که پس از حمله اعراب به ایران قرنها واژگون شده‌ بود در سال ۱۳۳۶ توسط لشگر 10 ارتش شاهنشاهی ایران در جای خود قرار گرفت .
این تندیس از روی چهره و هیکل شاپور شاهنشاه بزرگ ساسانی ساخته شده بود.

Gunner بازدید : 347 سه شنبه 25 تیر 1392 نظرات (0)

ترجمه بخشی از کتیبه شاهنشاه شاپور ساسانی بر دیواره کعبه زرتشت در نقش رستم

من مزدیسن،بغ(پسر) شاپور،شاهنشاه ایران و انیران که چهر(نژاد)از ایزدان،پور مزدیسن،بغ اردشیر شاهنشاه ایران که چهر از ایزدان پورِ پور(نوه)بغ بابک شاه]است[.خداوندگار ایران شهرم و]این[ شهرها(کشورها) را دارم:

پارس،پارت،خوزستان،میشان،آسورستان،اربایستان،آتورپاتکان.و......

هرمزد اردشیر نامی/نام را.و این همه شهر(کشور) و شهریار و والیان،همگی برای ما به باج و بندگی ایستادند.و هنگامی که نخست من بر شهر (کشور)ایستادم(=پادشاه شدم)،گردیانوسِ قیصر از همه شهر"روم"،"گُت" و "ژرمن" سپاه جمع کرد واز ]سوی[ آسورستان به سوی ایرانشهر و ما تاخت. و در مرز آسورستان جنگی در "مشیک"جنگ بزرگی بود(=درگرفت)گردیانوسِ
قیصر کشته شد،سپاه رومیان از بین رفت و رومیان "فیلیپوس" را قیصر کردند و فیلیپوسِ قیصر به نمسته(=التماس و شفاعت)به سوی ما آمد و برای خون بها پانصد هزار دینار داد(پرداخت)]و[ به باج ایستاد(=باج گذار شد)و ما از این رو مشیک را "پیروز شاپور"نام کردیم(=نهادیم).
بر روی هم سی و هفت شهرستان با ناحیه های اطراف آن.سومین بار،هنگامی که ما به حرّان و الرّها حمله کردیم و حرّان و الرّها را محاصره کردیم،والریانوس قیصر به پذیره ما آمد و با ]او[ بود از سرزمین ژرمانیا،از سرزمین ریشیا،از سرزمین نیرکوس،از سرزمین داکیا،از سرزمین پندانیا،از سرزمین میسیا،از سرزمین آستاریا،از سرزمین اسپانیا،از سرزمین افریقا،از سرزمین تراکیا،از سرزمین میان رودان،سپاهی هفتاد هزار]نفر[.و در آن سوی حرّان و الرّها حمله بزرگی بر والریانوس قیصر بود(=شد) و والریانوس قیصر را،خودم،با دست های خویش دستگیر کردم و سایر حاکمان،سناتوران،و فرماند]هانی[ که در سر(=رأس) آن سپاه بود،همه را دستگیر کردم و به پارس هدایت کردم(=آوردم)
وینار ساسانکان،مانزکِ شبستان(=خواجه)،ساسانِ دادور(=قاضی)،وردن ناش پتکان،وردک(=گُلک)ورازبد(=گُرازبان)هریک،یک بره،یک گریو و پنج هوفن نان،چهار پاس شراب.اکنون همان گونه که ما بر امور و کارهای ایزدان می کوشیم و ایزدان دستگردیم(=دستگرد ایزدان هستیم) و به یاری ایزدان این چند شهر(=سرزمین)را خواستیم و گرفتیم،نیکنامی و نیوی(دلیری)کردیم،آن کسی که پس از ما خواهد بود و فرهمند بُود او چنان که بر امور و کارهای ایزدان بکوشد

Gunner بازدید : 321 جمعه 30 فروردین 1392 نظرات (0)
دانشگاه «گندي‌شاپور» به فرمان شاپور اول بنا شد و در زمان انوشيروان به اوج شكوه و بالندگي رسيد.
«گندي‌شاپور»، مركز آموزش علوم، فلسفي، رياضي، كيميا(:شيمي)، زيست، نجوم و پزشكي بوده‌ است. اين دانشگاه داراي يك كتاب‌خانه و يك بيمارستان آموزشي نيز بوده ‌است. مي‌گويند شاپور ٧سال براي ساختن دانشگاه گندي‌شاپور زمان گذاشت و در روز بازگشايي اين دانشگاه گفت: «شمشيرهاي ما مرزها را مي‌گشايد و فرهنگ ما قلب‌ها و مغزها را تسخير مي‌كند.»
«جمال‌الدين قفطي» در كتاب «تاريخ‌الحكما» مي‌نويسد: « مردم گندي‌شاپور از پزشكان ماهر در امر پزشكي مي‌باشند و از دوران ساسانيان دانش پزشكي در سرزمين ايران جايگاهي بلند داشته است و شاپور هر دانشمند جديدي را كه براي تدريس در گندي‌شاپور برگزيده مي‌شد را پيش از شروع كار در مجلس ميان دانشمندان مي‌نشاند و سپس به گفت‌و‌گو(:مناظره )امر مي‌كرد و اگر در اين گفت‌و‌گو شايستگي‌ نشان مي‌داد به وي سمت تدريس واگذار مي‌شد.»
شمار زيادي دانشمندان و پزشكان ايراني و يوناني و هندي و سرياني در اين دانشگاه مشغول تحصيل و تدريس و طبابت بودند. گندي‌شاپور بزرگترين مركز پيش از اسلام در جهان باستان بوده است. پس از شاپور، انوشيروان كه بسيار به دانش و علوم عشق مي‌ورزيد فرمان گردآوري نسك‌هاي مهم پزشكي، فلسفي و علمي را داد و به پيشرفت و آوازه‌ي اين مركز علمي كمكي شايان كرد.
در زمان انوشيروان پس از تعطيلي مراكز آموزشي آتن، شماري از فلاسفه‌ي يونان به ايران آمدند و در گندي‌شاپور مشغول علم‌آموزي شدند.
گروه زيادي از دوست‌داران پزشكي از ايران و خارج به گندي‌شاپور روي مي‌آوردند و سالانه گروهي با نام پزشك از اين دانشگاه خارج مي‌شدند و بيشتر خارجي‌ها پس از پايان آموزش به سرزمين خود بازمي‌گشتند. نخستين نسك‌هاي پزشكي را همين گروه پزشكان گندي‌شاپور به زبان تازي برگرداند و مهمترين نسك‌ها چه در پزشكي چه در داروسازي كه سده‌هاي بعد بن‌مايه‌ي پزشكان مسلمان شد به دست همين نويسندگان نوشته شده بود.
به گفته‌ي برخي نويسندگان باستان، اين بيمارستان نخستين بيمارستان آموزشي جهان بود كه هركه به دنبال علم بود به سوي آن مي‌شتافت. كتاب‌هاي مفيد در زمينه‌ي پزداشكي آن روزگار در گندي‌شاپور گردآوري و برگردان مي‌شد. به هنگام چيرگي اعراب بر ايران اين دانشگاه مركز گردآمدن دانشمنن با مليت‌هاي گوناگون بود و به همين جهت سنت‌هاي پزشكي يوناني وهندي و ايراني با هم در‌آميختند و زمينه براي پزشكي اسلامي آماده شد چيرگي اعراب بر ايران با سرپرستي ايرانيان به كار خود ادامه داد.سازمان‌هايي كه در گندي‌شاپور بنياد نهاده شده بود بر آن‌چه چندين سده پس از آن در بغداد و ديگر مراكز اسلامي ديده مي‌شود تاثير فراواني داشته است. افتخار آغاز روش درماني بيمارستاني را بايد تا حد زيادي از آن ايرانيان دانست.
بيمارستان‌ مشهور عضدالدوله در شيراز و بغداد و دمشق بيشتر براساس نمونه‌ها‌ و اصول بيمارستاني گندي‌شاپور ساخته شده بودند.در كتاب « حب حكيم»، ترياق ابن سرابيون حبي آمده كه: «در گندي‌شاپور پزشكان ايراني در داروسازي بسيار چيره دست بودند.» نخستين فراورده‌هاي دارويي اسلامي نيز از اين مركز بزرگ پزشكي بوده است.
نگار پاكدل-amordadnews.com
Gunner بازدید : 357 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

بی گمان تمدن سترگ ایران فقط به دوران هخامنشیان بسته(محدود)نمی شود.

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده است بیشاپور به سال۲۶۶ پس از پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم، شاپور دستور داد در ناحیه ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشیدبه تیسفون شهری بسازد. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می کرد.

 و اکنون تنها ویرانه هایی از آن برجای مانده است. بیشاپور با دویست هکتار گستردگی ، از شهرهای مهم آن زمان بوده است و اهمیت ارتباطی داشته است.نقشه این شهر چنان است که تمام خیابان های این شهر در میان شهر همدیگر را قطع می کنند.در کنار یکی از خیابان های این شهر دو ستون یادبود به بلندای9متر قرار دارد و روی آن سنگ نوشته ای به خط پهلوی اشکانی و ساسانی حک شده است از نوشتار این کتیبه چنین بر می آید که فرمانروای این شهر به افتخار ورود شاپور تندیس او را کنار ستون قرار داده بود.

 این شهر از کهن ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت نوشته شده(مکتوب) در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار  دارد-بیشابور دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده است. در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بيشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و "به انديوشاپور" ضبط شده است. شهر بيشاپور مركز ايالت و كوره شاپورخوره بوده است . بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده است و پس از آن ویران شده است. بیشاپور گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

شکل گیری بیشاپور

شهر بيشاپور از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

۱.ارگ سلطنتی شامل آثار شاخصی مانند معبد آناهيتا، تالار شاپور، ايوان موزائيك، كاخ والرين.

۲.منطقه عامه نشين شامل خانه های مسكونی، گرمابه، كاروانسرا و بازار.

بیشاپور توسط کوه، رودخانه، دیواره های قلعه و خندق محافظت می شده است.

در4کیلومتری شهر بیشابور و در سینه کوهی که به همین نام خوانده می شود،غاری بزرگ وجود دارد که ورودی آن مجسمه بزرگی از شاپور اول به بلندای7متر قرار گرفته است که این مجسمه گویای شاهکار هنری دوره ی ساسانی است.این مجسمه با مارت ویژه ای از سنگ یک پارچه درون غار ساخته شده است.


بن مایه:

کتاب کهن دیار-نویسنده بهنام محمدپناه

www.ahnavad.com

www.iran-goftogoo.com

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 287
  • بازدید ماه : 200
  • بازدید سال : 9,355
  • بازدید کلی : 479,987
  • کدهای اختصاصی