بازی بیست مربع یکی از محبوبترین بازی ها در مصر، میانرودان و ایران بوده. کهن ترین نمونه ای از این بازی که در ایران یافته شده و تصویر آندر شکل زیر نشان داده شده است، متعلق به شهر سوخته در سیستان است.
فرم چوبی این صفحه و شکل کلی خانه ها شبیه به نمونه های قدیمی تر یافته شده در گورهای سلطنتی اور است. در این شکل، سطر مرکزی که دارای هشت خانه است در یک سو از بالا و پایین با چهار خانه و در سوی دیگر با دو خانه احاطه شده است که اولی یک مستطیل 3 در 4 و دومی یک مستطیل 3 در 2 را ایجاد می کند. در صفحه ای که در شهر سوخته یافته شده خانه های بازی از پیچش های بدن یک مار تشکیل شده اند. فرم حرکت مهره ها در شکل زیر نشان داده شده است
نقش برجسته قوچ و قوش مربوط به دوره ساسانی
این تندیس از روی چهره و هیکل شاپور شاهنشاه بزرگ ساسانی ساخته شده بود.
تندیس زرتشت در برابر ساختمان دادگاههای استیناف نیویورک در میدان مدیسون، به عنوان نماد "قانون" که ایرانیان پایه گذار آن بوده اند، از سال 1950 (1328) به نمایش گذاشته است.
باستان شناس استرالیایی ویلیام کالیکان (84-1928)، که مدتی هم در ایران به کاوشهای تاریخی پرداخته بوده است، می نویسد: "قانونهای ماد و پارس در سراسر جهان باستان به دادگستری بی خشونت و به فسادناپذیری شهرت داشت.
"این پارسیان بودند که اصول قانونمداری و قانون ضرورت وجود "مدرک و گواه" و پیروی از "رویه" را در محاکمه متهمان، به جهان عرضه کردند.
مفاهیم "حکمیت و داوری" برای حل اختلافات، آزادسازی زندانی با قید کفالت یا ضمانت، وکیل مدافع برای متهم، وکالتنامه و اعتبار آن، وصییتنامه و ضرورت اجرای آن، همه سرچشمه ایرانی دارند که بعدها توسط یونانیان و رومیان برداشت شدند.
در بزرگداشت اشو زرتشت (پیامبر ایرانیان) که پایه گذار قانونمداری و قانون های اجتماعی در جهان بوده است، تندیس این مرد بی همتا در میدان مدیسون نیویورک برابر ساختمان دادگستری دیده می شوند
تبرزین 3300 ساله ایلامی
این تبرزین ایلامی در نیایشگاهی باستانی نزدیک به زیگورات چغازنبیل کشف شده است و نام «اونتاش ناپیریشا» پادشاه سرشناس ایلامی بر آن نقش بسته است. این تبرزین که دسته آن به شکل یک گراز وحشی پرداخته شده هدیهای از جانب پادشاه ایلام به خدایان بوده است. «اونتاش ناپیریشا» که در جنگ با پادشاهی بابل به پیروزیهای مهمی دست یافته بود اسلحههای گرانبهای سنگی و فلزی فراوانی را به نیایشگاه های ایلامی پیشکش میکرده است. نام «کریشنا» و «ایشنیکراب» دو ایزدبانوی ایلامی بر این تبرزین نگاشته شدهاند تا از پادشاه ایلام حفاظت کنند.
این گنجینه متعلق به سده چهاردهم پیش از میلاد است و امروزه در موزه لوور پاریس نگهداری میشود
این جام ایرانی از آثار شیشه ای خاور میانه در موزه ی بریتانیاست که در سده ی نهم یا دهم میلادی یعنی بین هزار و صد تا هزار و دویست سال یش ساخته شده . همچنان که در این پست می توان دید، شیشه سازی در دوره ی ساسانی رونق زیادی داشته است و مهارت شیشه سازی به دوره های پس از ساسانیان نیز منتقل شده است. این جام در مقایسه با شیشه های دوره ی ساسانی از شفافیت بی نظیری برخوردار است. همچنین بر خلاف اکثر شیشه های دوره ی ساسانی، این جام از شیشه ی بی رنگ ساخته شده است. نقش روی جام نیز زیبایی کم نظیری در مقایسه با آثار هم دوره ی آن به آن بخشیده است.
يادمانهاي ثبت ميراثيمان را يا از سياههي ميراث بيرون آورده و ويران ميكنند يا در اثر بيتوجهي سازمان ميراث خودبهخود ويران ميشود. پس از خانهي دايي جان ناپلئون، كبوترخانهي مكعبي ايران، پنگخانهي اصفهان، خانهي تاريخي «داروييها»، پل محمدحسن خان بابل، سراي عجم اهواز و... اكنون«هتل آبعلی»، نخستین ساختمان بتنی ایران که در سال 82 در سياههي آثار ملی ثبت شد هم اکنون در وضعیت نامناسبی به سر برده و در آستانه ويراني قرار دارد.
پروژهي ساخت هتل آبعلی و پيرامون آن که نخستين اقامتگاه با ویژگی مهندسی و باغسازی در ایران است، سال 1316 آغاز شد. این هتل محل برگزاری مراسم ازدواج رضاخان و همسرش عصمت بوده و محمدرضا پهلوی هم در زمان ترور حسنعلی منصور به این هتل پناه آورده است.
معماری این هتل را از ١٣١٤ تا ١٣١٦، یک روسی به نام «منگنه» و دو آلمانی به نامهای «اندرینگ» و« ژرژ» انجام دادند.
هتل 77 سالهي آبعلی به شوند(: دلیل) ديرينگي تاریخی و تزیینات زیبای گچبری و نقش گل و بوته، تزیینات سقف با قابهای بیضی شکل و گچبریهای سفید در گوشهها و نقشهای بیمانند، قالبهای تزیینی استفاده شده در سرستونها از نوع کرنتی و زیباییهای بسیار دیگر به شماره 9482 در سياههي آثار ملی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.
از آنجا كه شهر آبعلی در بین شهرهای گردشگری کشور از درجه اهمیت بالایی قرار دارد اگر هتل آبعلي، تنها سازه بتنی كشور بهسازي(:مرمت) نشود، روزبه روز به ويراني نزديكتر شده و اين رويداد ضربهاي سخت به پيكرهي ميراث فرهنگي سرزمينمان خواهد زد.
برگرفته از امرداد
تعداد صفحات : 8