loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 368 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)

زمانی کرزوس به کوروش بزرگ گفت: چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی؟
کوروش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟
كرزوس عددی را با معیار آن زمان گفت؛ سپس کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کوروش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کوروش فرستادند.
وقتی که مال های گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کرزوس انتظار داشت بسیار بیشتر بود!
کورش رو به کرزوس کرد و گفت:

ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد و بخششی که پاداشش اعتماد است بزرگترین گنج هاست.

زمانی کرزوس به کوروش بزرگ گفت

 

Gunner بازدید : 298 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (0)

دو استخوان فسیل شده اسب بلبرینگ کتیبه به خط میخی، که عصاره از متن استوانه کوروش، به تازگی در چین کشف شده است، روزنامه هنر مستقر در لندن در هفته گذشته گزارش شده است. اشیاء به نظر می رسد واقعی بر اساس تحقیق توسط موزه بریتانیا Finkel متخصص ایروینگ. Finkel گفت، متون بدون توضیح، کمتر از یک در هر 20 نشانه های میخی از متن کوروش رونویسی،شده است اگر چه آنها را در جهت درست هستند. استخوان در سال 1985 توسط مرحوم دکتر سنتی چینی ژو Shenwei، که آثار باستانی در سال های 1935 و 1940 خریداری کرده و به کاخ موزه پکن اهدا کرده بود

دو سال پس از اهدای اشیاء، متخصص وو Yuhong متوجه شد که متن استخوان اولین بار از اعلامیه کوروش آمده، اما متن دوم هنوز مشخص نشده است
در ژانویه 2010، دو قطعه از یک لوح خاک رس با کتیبه های بخشی از متن اعلامیه کوروش در مجموعه موزه بریتانیا پیدا شد. پس از آن، کارشناسان فرض کردند که از بیانیه کوروش ممکن است به طور گسترده ای در زمان های قدیم کپی شده باشد. بنابراین، Finkel مطالعه عمیق بر روی این جفت ارز از استخوان های چینی به تعیین اینکه آیا آنها ممکن است معتبر باشند انجام داد. بر اساس عکس های موجود، او پی برد که متن در استخوان دوم نیز از اعلامیه،کوروش بوده و درخواست اطلاعات بیشتری از پکن کرد. آشورشناس چینی Yushu گونگ ارائه یک تصویر بسیار بهتر از متن و عکس ها را به موزه بریتانیا برای یک کارگاه آموزشی که در 23-24 ژوئن برگزار شد را انجام داد . Finkel گفت: "متن استفاده شده توسط کپی بر روی استخوان بود منشور کورش نیست، اما نسخه دیگر، احتمالا در اصل در ایران نوشته شده است، به جای بابل". او بر این گمان است که می تواند یک نسخه حک شده بر روی سنگ، با جوهر بر روی چرم نوشته شده است، و یا محاط در یک قرص رس بوده است. به احتمال زیاد، هدف اصلی در طول سلطنت کوروش به شرق دور از امپراتوری او، در غرب چین امروزی فرستاده شده. برخی از شک و تردید در میان دانشمندان شرکت کننده در کارگاه وجود دارد، اما Finkel معتقد است که شواهد "کاملا قانع کننده". او متقاعد شده است که استخوان از یک نسخه معتبر از اعلامیه کوروش کپی شده است، هر چند معلوم نیست در چه نقطه ای در 2،500 سال گذشته کپی انجام شده

Gunner بازدید : 326 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

کوروش در طول زندگی خود فقط یک زن برگزید و آن زن کاساندان نام داشت دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشی . کاساندان قبل از کوروش درگذشت و بعد از او کوروش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید.

 

کوروش بزرگ افتخار همیشگی ایران ابر مرد تاریخ جهان تنها با یک زن ازدواج نمود.

 

نوشته های تاریخی نشان می دهد که کوروش نه تنها در امور سپاهگری دارای نبوغ نظامی و در جهانگشایی و کشور داری بسیار انسان دوست و نوع پرور بوده و در امور خانوادگی نیز یکی از وفادارترین مردان روزگار بوده است.

 

مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آمازیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .

 

اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند . زیرا اولا همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و ثانیا همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاساندان هخامنشی بوده است.

 

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان باستان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه ،بردیا ،آتوسا ،رکسانا و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در سراسر فرمانروایی هخامنشی ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد.

مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آمازیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .

 

اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند .

 زیرانخست همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و دوم همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاساندان هخامنشی بوده است.

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان باستان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه ،بردیا ،آتوسا ،رکسانا و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در سراسر فرمانروایی هخامنشی ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد.

Gunner بازدید : 320 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)
آیا میدانستید کوروش بزرگ، الهام بخش توماس جفرسون از متفکرین اصلی و بنیانگذاران آمریکا بوده است؟
در نمایشگاه بین المللی واشنگتن دی سی، علاوه بر اشیاء قرض گرفته شده از موزه بریتانیا، یک کپی از کتاب گزنفون در مورد کوروش، Cyropaedia، “سایروپدیا” که به نام های مختلفی چون؛ “سیروپدی” یا “تربیت کوروش” یا “کورش نامه”مشهور است، نیز جلوه نمایی می کند. این کتاب نسخه دو زبانه یونانی و لاتین است که در اروپا در سال ۱۷۶۷ منتشر شد.
یکی از دو نسخه کتاب “سایروپدیا” متعلق به توماس جفرسون است که در حال حاضر در کتابخانه کنگره نگهداری می شود. گزنفون یا زنفون فیلسوف و مورخ یونانی معاصر سقراط بوده است. وی در این کتاب چگونگی اداره جامعه ای متنوع بوسیله کوروش بر اساس تحمل و بردباری شرح داده است.
کوروش بزرگ، مظهر عدالت و دادگری در جهان، یک ایرانی پاک سرشت.
جولیان ریبی مدیر گالری های مشهور Freer and Sackler می گوید:”این کتاب در دوره روشنگری در میان متفکران سیاسی در اروپا و آمریکا بسیار محبوب بود، از جمله در بین متفکران سیاسی که پیش نویس قانون اساسی ایالات متحده در سال ۱۷۸۷ تعیین کردند.” جولیان ریبی در ادامه چنین ذکر می کند:”در قرن ۱۸، این مدل از تحمل و آزادی مذاهب و بر اساس قانون با فرهنگ های گوناگون، اما بدون هیچ دین غالب، به صورت یک مدل برای پدران موسس (بنیانگذاران قوانین ایالات متحده امریکا) شد
استوانه کوروش تقریبا در حدود ۱۰۰ سال پس از اینکه ایالات متحده، اعلامیه استقلال خود را منتشر شد کشف شد.
افرادی مانند توماس جفرسون، که پیش نویس اعلامیه استقلال را نوشت ومقام سومین رئیس جمهور ایالات متحده را بدست آورد، به کتاب گزنفون در مورد کوروش، به عنوان یک مرجع برای شناخت زندگی و رهبری پادشاه پارسیان تکیه کردند.
Gunner بازدید : 902 شنبه 07 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
این نقاشی دوران کودکی کورش بزرگ اثر سباستینو ریچی است،سباستینو درسال ١٦٥٩ در belluno  ایتالیا به دنیا آمد،برخی بر این باورند سباستینو مازونی اولین استاد اوست.از آثار دیگر مهم او میتوان به Phineas with the Boreads اشاره کرد.
 این نقاشی دوران کودکی کورش بزرگ اثر سباستینو ریچی است،سباستینو درسال ١٦٥٩ در belluno  ایتالیا به دنیا آمد،برخی بر این باورند سباستینو مازونی اولین استاد اوست.از آثار دیگر مهم او میتوان به Phineas with the Boreads اشاره کرد.
نقاشی یهودیان بابلی نزد کورش بزرگ،کورش در نزد یهودیان فردی ستایش شده است و در کتاب مقدس عهد عتیق ایه ١٩ نام او آمده است.چرا که در سال ٥٣٨ پیش از میلاد کوروش پس از فتح بابل و فنیقیه با اسیران به نیکی رفتار کرد و فرمانی مبنی بر آزادی اسیران و احترام به ادیان را داده بود.او به اسیران یهودی که از زمان بخت النصر از بیت المقدس به بابل آورده شده بودند و در اسارت بودند اجازه داد به سرزمین تاریخی خود یعنی فلسطین بازگردند.در این نگاره یهودیانی که برای سپاس گزاری نزد کوروش آمده اند را مشاهده میکنید،این نگاره زیبا اثر ژان فوکه نقاش فرانسوی مشهور قرن ١٥ میلادی است.او نخستین هنرمند فرانسوی است که به ایتالیا رفته و هنر دوره رنسانس را تجربه کرده است،از آنجا که سبک او چهره نگاری مینیاتور بوده است به نوعی میتوان چهره کورش بزرگ را در این نگاره نزدیک به چهره واقعی او دانست.

 نقاشی یهودیان بابلی نزد کورش بزرگ،کورش در نزد یهودیان فردی ستایش شده است و در کتاب مقدس عهد عتیق ایه ١٩ نام او آمده است.چرا که در سال ٥٣٨ پیش از میلاد کوروش پس از فتح بابل و فنیقیه با اسیران به نیکی رفتار کرد و فرمانی مبنی بر آزادی اسیران و احترام به ادیان را داده بود.او به اسیران یهودی که از زمان بخت النصر از بیت المقدس به بابل آورده شده بودند و در اسارت بودند اجازه داد به سرزمین تاریخی خود یعنی فلسطین بازگردند.در این نگاره یهودیانی که برای سپاس گزاری نزد کوروش آمده اند را مشاهده میکنید،این نگاره زیبا اثر ژان فوکه نقاش فرانسوی مشهور قرن ١٥ میلادی است.او نخستین هنرمند فرانسوی است که به ایتالیا رفته و هنر دوره رنسانس را تجربه کرده است،از آنجا که سبک او چهره نگاری مینیاتور بوده است به نوعی میتوان چهره کورش بزرگ را در این نگاره نزدیک به چهره واقعی او دانست.
 
این نقاشی اثر وینسنت لوپز نقاش اسپانیایی با موضوع "کورش بزرگ قبل از اجساد آبراداتاس و پانته آ" در قرن 18 روایت کننده ی یکی از داستان های تاریخ ایران باستان است.گویند پانته آ یکی از غنایم جنگی بوده است که مادها پس از جنگ شوش ان را به عنوان پیشکش نزد کورش آوردند،اما زمانی که کورش متوجه این مساله شد که او زنی همسر دار است از قبول او خود داری کرد و به دنبال همسر او فرستاد.همسر این زن بنام آبراداتاس به دلیل محبت کورش از سربازان وفا دار او شد،و در جنگی کشته شد،پانته آ خود را به بالای سر آبراداتاس رساند و با خنجری خودکشی کرد،کورش شتابان بر سر پیکر این دو می اید و ...


این نقاشی اثر وینسنت لوپز نقاش اسپانیایی با موضوع
http://arsalanrhmshz.blogspot.se
Gunner بازدید : 865 پنجشنبه 05 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
در سال 330 تا 333 پیش از میلاد(پ.م) اسکندر دروازه های پارسه را گشود و کشتار و غارت بسیاری شد
اما نکته ایی بسیار شگفت انگیز اینکه :
اکنون مقدونی ها ویونانی ها بر ارتش داریوش سوم پیروز شده اند
یکی از سربازان اسکندر مقدونی گجسته رو به روی آرامگاه کوروش بزرگ در دشت مرغاب،پاسارگاد ایستاده است
به سمت آرامگاه گام بر میدارد ودر سنگی آرامگاه را میشکند و بر آن گمان که گنجی در آن پنهان باشد آغاز به کنکاش و ویرانی میکند.
تا اینکه این کار ننگین به گوش اسکندر میرسد و آن سرباز را به سزای کار خود میرساند.
گیریشمن باستانشناس فرانسوی میگوید:
ايرانيان، او را "پدر"، يونانيان كه سرزمين شان بوسيله كوروش تسخير شد، او را"سرور" و "قانونگزار" مي نامند، و يهوديان، او را "مسيح خداوند" مي خوانند.
اسکند در پاسارگاد حاضر شده و کتیبه ای سنگی در بالای آرامگاه میبیند و دستور میدهد آن را برایش ترجمه کنند.
گزنفون میگوید:کتیبه ای بر قسمت بالای آرامگاه کوروش وجود داشته که در آن این جملات نبشته شده بود.
« ای رهگذر، هرکه هستی و از هرکجا که بیایی، می دانم سرانجام بر این مکان گذرخواهی کرد. این منم، کوروش، شاهنشاه بزرگ، شاه چهارگوشه ی جهان، شاه سرزمینهای بسیار،آنکه بزرگترین فرمانروایی جهان را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورد.. براندک خاک کشورم که مرا در برگرفته حسرت مخور.مرا بگذار و بگذر.»
پس از اینکه این جملات برای اسکندر ترجمه میشود ناخودآگاه بر خاک افتاده و بر آرامگاه شاهنشاه بزرگ سجده میکند.

 

آرامگاه کورش

Gunner بازدید : 311 یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 نظرات (3)

دستور کورش پس از ورود به شهر بابل از نگاه گزنفون:

 

گزنفون درباره تسخیر شهر بابل بوسیله کوروش شرحی شبیه سایر تاریخ نویسان آورده و مینویسد: کوروش پس از ورود به شهر بابل سربازانش را از پیروی منش سست و هرزه اهالی بابل منع کرد و دوستانش را از گرویدن به زیباپرستی و عیش و نوش و آرمیدن در کاخهای بابل برحذر داشت. در استوانه کوروش آمده است که کوروش به سپاهیان ایرانی دستور داد هنگام ورود به شهر بابل از سوزانیدن خانه ها و تخریب بتخانه ها و پرستشگاههای بابلیان خودداری کنند و مخصوصا گروهی از جنگ آوران ایرانی را به نگهبانی بتخانه ( ازاگیلا) گمارد تا کسی به زور به آنجا وارد نشود. او به سپاهیان ایرانی توصیه کرده بود از کاری که برازنده آزادمنشی و شایسته نوع پروری نباشد خودداری کنند و به مردم مغلوب به صورت خواری و ذلت، نظر نیفکنند.

 

گزنفون درباره تسخیر شهر بابل بوسیله کوروش شرحی شبیه سایر تاریخ نویسان آورده و مینویسد: کوروش پس از ورود به شهر بابل سربازانش را از پیروی منش سست و هرزه اهالی بابل منع کرد و دوستانش را از گرویدن به زیباپرستی و عیش و نوش و آرمیدن در کاخهای بابل برحذر داشت. در استوانه کوروش آمده است که کوروش به سپاهیان ایرانی دستور داد هنگام ورود به شهر بابل از سوزانیدن خانه ها و تخریب بتخانه ها و پرستشگاههای بابلیان خودداری کنند و مخصوصا گروهی از جنگ آوران ایرانی را به نگهبانی بتخانه ( ازاگیلا) گمارد تا کسی به زور به آنجا وارد نشود. او به سپاهیان ایرانی توصیه کرده بود از کاری که برازنده آزادمنشی و شایسته نوع پروری نباشد خودداری کنند و به مردم مغلوب به صورت خواری و ذلت، نظر نیفکنند.

http://saadmohammad14.blogfa.com

Gunner بازدید : 283 شنبه 17 فروردین 1392 نظرات (0)

 

دارا جهان ندارد، سارا زبانندارد
بابا ستاره ای در هفتآسمان ندارد
کارون زچشمه خشکید، البرز لب فرو بست
حتیدل دماوند، آتشفشان ندارد
دیو سیاه دربند، آسان رهید و بگریخت
رستم در این هیاهو، گرز گران ندارد
روز وداع خورشید، زاینده رود خشکید
زیرا دل سپاهان، نقش جهان ندارد
بر نام پارس دریا، نامی دگرنهادند
گویی که آرش ما، تیر وکمان ندارد
دریای مازنیها، بر کام دیگران شد
نادر، زخاک برخیز، میهن جوان ندارد
دارا کجای کاری، دزدان سرزمینت
بر بیستون نویسند، دارا جهان ندارد
آییم به دادخواهی، فریادمان بلند است
اما چه سود، اینجا نوشیروان ندارد
سرخ و سپید و سبز است این بیرقکیانی
اما صد آه و افسوس،شیر ژیان ندارد
کو آنحکیم توسی، شهنامه ای سراید
شایدکه شاعر ما دیگر بیان ندارد
هرگز نخواب کوروش، ای مهر آریایی
بی نام تو، وطن نیز نام و نشان ندارد


سیمین بهبهانی

تعداد صفحات : 2

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 271
  • بازدید ماه : 184
  • بازدید سال : 9,339
  • بازدید کلی : 479,971
  • کدهای اختصاصی