loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 251 چهارشنبه 08 خرداد 1392 نظرات (0)

*فدراسيون فوتبال امارات در يك اتفاق جنجالي و بحث برانگيز تصميم گرفت رقابت هاي باشگاهي اين كشور را از فصل آينده تحت عنوان مجعول و ساختگي «خليج ع.ر.ب.ي» برگزار كند.


 

*فدراسیون فوتبال ایران حضور بازیکنان کشورمان را در لیگ امارات را ممنوع اعلام کرد...(خبر غیر رسمی)


خلیج فارس


 رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از شکایت علیه اماراتی‌ها به فدراسیون خبر داد.

 

هوشنگ نصیرزاده در واکنش به اقدام سیاسی فدراسیون فوتبال امارات مبنی بر نامگذاری مسابقات لیگ این کشور به "خلیج ع ر ب ی" به ایسنا گفت: اقدام اماراتی‌ها در نامگذاری لیگشان به یک اسم مجعول، یک تخلف بوده و رفتارشان کاملا سیاسی است.

 

وی افزود: سازمان ملل متحد در سال 1995 بخشنامه ای را به تمام کشورهای جهان فرستاد و تاکید کرد که در مکاتباتشان و نیز نام‌هایی را که به ثبت می‌رسانند، نام "خلیج فارس" را به طور کامل استفاده کرده و حتی اگر قرار بود از نام این خلیج به دفعات استفاده کنند، در تمامی آنها از نام "خلیج فارس" استفاده کنند.

 

وی افزود: این بخشنامه برای 186 کشور جهان ارسال شده است و تمامی کشورها مکلف به تبعیت از آن هستند. بنابراین استفاده از نام دیگری به جای نام "خلیج فارس" نه تنها خلاف بخشنامه سازمان ملل است، بلکه تخلفی آشکار از اساسنامه فیفاست.

 

رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون، تاکید کرد: در اساسنامه فیفا شرط شده است که اعضا به هیچ وجه نمی‌توانند وارد مسائل سیاسی شوند. نام گذاری لیگ کشور یا هر چیز دیگری که رسمیت دارد به اسم‌هایی که وجود ندارد هم تخلف است و هم بی احترامی به اساسنامه فیفا و فدراسیون ایران بر اساس قوانین بین‌المللی واکنش جدی در این باره خواهد داشت.

نصیرزاده از شکایت فدراسیون علیه اماراتی‌ها به فیفا خبر داد و به ایسنا، گفت: فدراسیون فوتبال ایران ظرف دو روز آینده اعتراض خود را به این نامگذاری مجعول خواهد داشت و با ارسال نامه‌ای، به کمیته‌ اخلاقی فیفا شکایت می‌کند و رفتار اماراتی‌ها را اقدامی سیاسی و نژادپرستانه قلمداد خواهد کرد.

Gunner بازدید : 441 چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
 کهن بوم ايران سرگذشتي پر فراز و نشيب را پشت سر گذاشته که کمتر مملکتي مشابه آن را تجربه کرده است. همين گذشته و تاريخ طولاني، انباشت تجربه تاريخي ملت ايران را موجب شده که در نتيجه آن فرهنگ و تمدن ايراني غنايي در خور توجه يافته است. اما بايد توجه داشت که در شکل گيري اين فرهنگ و تمدن پربار، مردمان هر بخش از سرزمين بي کران ايران به تناسب موقعيت هاي جغرافيايي، فرهنگي و مردم شناسي سهمي داشته و نقشي ايفا کرده اند.

بازشناسي اين موضوع و کاوش در دقايق آن نيازمند طرحي جامع و جزئي نگر است تا به واسطه آن بتوان منصفانه و با دقت به بررسي هويت هاي قومي، ويژگي هاي اقليمي و جغرافيايي مشخصه هاي تاريخي و فرهنگي و بنيان هاي اصلي فکري مردمان گوشه ايران زمين پرداخت.

زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.  کمتر منطقه ای در جهان مانند خلیج فارس جولان گاه حوادث شگرف و پر سر و صدای تاریخ شده است.  یک نظر به سرگذشت ملل باستانی ایران بزرگ چون،  ایلامی، آشوری، بابلی، کلدانی، فینیقیه، و شاهنشاهی های تاریخ ایران،  این حقیقت جلوه گر می شود که تا چه اندازه خلیج فارس برای آنها اهمیت داشته است.  یونانی‌ها این خلیج را پرسیکوس می‌نامیدند و عرب‌ها از گذشته‌های دور آن را با نام بحرالفارس می‌شناختند. امروزه خلیج فارس به خاطر سرچشمه‌های نفت جهان، که در پیرامون آن یا در بستر آن جای دارند، اهمیت پیدا کرده است.

نقشه بریتانیایی چاپ ۱۸۰۸ میلادی که نام خلیج فارس را نشان می‌دهد

نقشه بریتانیایی چاپ ۱۸۰۸ میلادی که نام خلیج فارس را نشان می‌دهد

Gunner بازدید : 239 سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، نام خلیج فارس در یک نقشه تاریخی که در موزه دبی درامارات نمایش داده شده، با لاک ویرایش، پاک شده است. مقامات موزه این نقشه مخدوش شده را به نمایش گذاشتند.
 
یک نقشه‎ تاریخی از خلیج فارس در موزه "خانه شیخ سعید" در دبی، دراقدامی ناشیانه با استفاده از لاک غلط گیر، در واژه های «Persian Gulf» واژهٔ «Persian Gulf» را از یک نقشه تاریخی حذف کرده است.


حذف ناشیانه نام خلیج فارس از سند تاریخی

 
این اقدام نخستین بار در سال 2007 به استناد نقشه اصلی که در سایت مجموعه نقشه های تاریخی "دیوید رمزی"، که سایت ویژه نمایش آن لاین نقشه‎های تاریخی جهان است، فاش شده است.   
 
این سایت پیشتر نقشه اصلی را بدون تحریف نمایش داده بود.



http://en.wikipedia.org/wiki/File:Persian-gulf-dubai-mus.JPG

Gunner بازدید : 546 دوشنبه 09 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

persicus sinus (خلیج فارس) در نقشه منطقه هرمز  ormus regnum  

persicus sinus (خلیج فارس) در نقشه منطقه هرمز  ormus regnum

تهیه شده توسط پترتوس برتیوس ( 1569-1629 میلادی)

تاریخ ترسیم: 1610 میلادی  

 

نقشه بریتانیایی چاپ ۱۸۰۸ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.  

نقشه بریتانیایی چاپ ۱۸۰۸ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.

 

ادامه مطالب...

 

Gunner بازدید : 272 دوشنبه 09 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

 

يران‌ حاكميت‌ ٥٠ درصدي‌ يكي‌ از مهمترين‌ تنگه‌هاي‌ بين‌المللي‌ يعني‌ تنگه‌ هرمز را داراست‌ كه‌ نبض خليج‌ پارس‌ را در دست‌ دارد. جزاير سه‌گانه‌ تنب‌ بزرگ‌ ، كوچك‌ و ابوموسي‌ سه‌ جزيره‌ از شش‌ جزيره‌ ايراني‌ هستند كه‌ به‌ جزاير قوسي‌ مشهور هستند. اهميت‌ اين‌ جزاير به خاطر موقعيت‌ نظامي‌شان‌ است‌ كه‌ به‌ عنوان‌ دژ دفاعي‌ تنگه‌ هرمز قلمداد مي‌شوند.حاكميت‌ شمالي‌ تنگه‌ هرمز از آن‌ ايران‌ و حاكميت‌ جنوبي‌ از آن‌ كشور عمان‌ است‌.

ايران‌ حاكميت‌ ٥٠ درصدي‌ يكي‌ از مهمترين‌ تنگه‌هاي‌ بين‌المللي‌ يعني‌ تنگه‌ هرمز را داراست‌ كه‌ نبض خليج‌ پارس‌ را در دست‌ دارد. جزاير سه‌گانه‌ تنب‌ بزرگ‌ ، كوچك‌ و ابوموسي‌ سه‌ جزيره‌ از شش‌ جزيره‌ ايراني‌ هستند كه‌ به‌ جزاير قوسي‌ مشهور هستند. اهميت‌ اين‌ جزاير به خاطر موقعيت‌ نظامي‌شان‌ است‌ كه‌ به‌ عنوان‌ دژ دفاعي‌ تنگه‌ هرمز قلمداد مي‌شوند.حاكميت‌ شمالي‌ تنگه‌ هرمز از آن‌ ايران‌ و حاكميت‌ جنوبي‌ از آن‌ كشور عمان‌ است‌.

جزاير سه گانه اهميت خاصي در دفاع از ايران دارند و به لحاظ نظامي فوق العاده مهم و داراي موقعيت ويژه تدافعي هستند، البته نبايد اين اصل را ناديده گرفت كه با دقت و تامل در جغرافياي طبيعي خليج فارس درمي يابيم كه قدر و ارزش نظامي جزاير سه گانه فقط براي ايران مهم است، نه براي ساير كشورها، از جمله دول حاشيه جنوبي خليج پارس، چرا كه «ايران به تعدادي جزاير برخوردار از موقعيت ممتاز در تنگه هرمز در دهانه خليج پارس حاكميت دارد. از آن ميان شش جزيره كه زنجيره قوسي دفاعي ايران را تشكيل مي دهند اهميت بيشتري دارند. اين جزاير عبارتنداز؛ هرمز، لارك، قشم، هنگام، تنب بزرگ و ابوموسي كه در فاصله هايي نسبتا كوتاه از يكديگر قرار دارند. يك منحني فرضي كه اين جزاير را به يكديگر وصل نمايد، به درك برتري استراتژيك ايران در كنترل امنيت تنگه [هرمز] كمك بيشتري مي كند.

از نظر جغرافيايي اصولاخليج پارس، يك درياي عميق نيست و جالب آن كه عميق ترين قسمت آن نيز كه جهت كشتيراني و به ويژه حمل ونقل كشتي هاي بزرگ مناسب مي باشد، تقريبا در محدوده متعلق به ايران واقع شده است. «درخصوص كشتيراني در خليج پارس و اهميت جزاير ابوموسي و تنب بزرگ و كوچك در اين ميان بايد اشاره كرد كه به علت عمق كم آب در تمام نقاط تنگه هرمز كه از راس مسندم تا بندرعباس امتداد دارد، كشتي هاي بزرگ قادر به عبور نبوده و مجبور هستند از ناحيه محدودي كه معادل پانزده كيلومتر است و عمق آب جهت عبور آنها كافي است، حركت نمايند.

در قسمت شمال اين معبر، جزاير ايراني قشم، هرمز و لارك قرار دارند. علاوه براين، در ابتداي اين راه عبور، كشتي هاي بزرگ جنگي و نفت كش ها مجبور هستند از كنار جزاير ايراني تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي و... عبور كنند.

با اين وجود بايد مهمترين دليل اهميت جزاير سه گانه را در مباحث نظامي جست وجو كرد. اين دو جزيره (تنب بزرگ و كوچك) به همراه ابوموسي بخشي از سيستم دفاعي و حفاظتي تنگه هرمز و كرانه هاي جنوبي كشور را تشكيل مي دهند و به علاوه موقعيت جغرافيايي آنها در عمق آب هاي خليج پارس و همچنين در داخل دو كريدور رفت و برگشت طرح تفكيك تردد بين المللي كشتي ها، آنها را از اهميت استراتژيك خاصي برخوردار نموده است.

تنب‌ بزرگ‌
اين‌ جزيره‌ با وسعت‌ حدود ١١ كيلومتر مربع‌ در جنوب‌ جزيره‌ قشم‌ واقع‌ شده‌ كه‌ از جنوب‌ به‌ جزيره‌ ابوموسي‌ از شرق‌ به‌ عمان‌ و از غرب‌ به‌ تنب‌ كوچك‌ ختم‌ مي‌شود. فاصله‌ اين‌ جزيره‌ تا قشم‌ ٣١ تا تنب‌ كوچك‌ ١٢ تا ابوموسي‌ ٥٠ و تا جزيره‌ الحمرائدر راس‌ الخيمه‌ ٨٢ كيلومتر است‌.

تنب‌ كوچك‌
اين‌ جزيره‌ با مساحت‌ ٢ تا ٢٥ كيلومتر در جنوب‌ بندر لنگه‌ و در غرب‌ تنب‌ بزرگ‌ واقع‌ شده‌ است‌. فاصله‌ اين‌ جزيره‌ تا بندر لنگه‌ ٥٠ كيلومتر تا راس‌ الخيمه‌ ٩٢ كيلومتر و تا تنب‌ بزرگ‌ حدود ١٣ كيلومتر است‌.

تنگه‌ هرمز
طول‌ اين‌ تنگه‌ در امتداد خط‌ عمود منصف‌ ١٨٧ و براساس‌ تعريف‌ كنوني‌ ٣١٠ كيلومتر بوده‌ و عمق‌ آن‌ در مجاورت‌ ساحل‌ ايران‌ ٣٦ متر و در مجاورت‌ ساحل‌ عمان‌ ١٤٤ متر است‌. هلالي‌ شكل‌ بوده‌ ،قسمت‌ برجسته‌ آن‌ به‌ طرف‌ ايران‌ و قسمت‌ فرو رفته‌ آن‌ به‌ سوي‌ عمان‌ است‌،بنابراين‌ در تنگه‌ بيشترين‌ ساحل‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌.
كنترل‌ اين‌ تنگه‌ براقتصاد و انرژي‌ ، رفت‌ و آمد و حمل‌ ونقل‌ نيروي‌ نظامي‌ در خليج‌ پارس‌ آن‌ را به‌ صورت‌ يك‌ نقطه‌ فشار و كنترل‌ درآورده‌ است‌..

Gunner بازدید : 341 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
 
۱۰ اردیبهشت، روز ملی ♥ خلیج تا ابد فارس
پس از تحریف نام خلیج فارس در یک اطلس مشهور جهانی بنام نشنال جغرافی که بعد از دو قرن کاربرد نام خلیج فارس برای اولین بار در نسخه جدیددر آبان سال 1383 نام جدیدی را در کنار نام بین المللی خلیج فارس قرار داد خشم و اعتراض عمومی در میان فعالان اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج نسبت به این تحریف غیر علمی صورت گرفت و پس از ارسال هزاران ایمیل و نامه اعتراضی و یک طومار اینترنتی (پتیشن)با بیشتر از 120 هزار امضاء به موسسه مذکور ، مدیر موسسه مشهور آمریکایی ضمن عذرخواهی از ملت ایران، قول داد اشتباه خود را جبران کند.این پیروزی نشان داد که با اتحادمی توان کارهای بزرگ کردو از تخریب و جعل هویت یک ملت بزرگ جلوگیری کرد.

رسانه های گروهی عربی بطور بی سابقه ای خبر را بدون تفسیر منعکس کردند. قدس العربی به قلم عبدالباری عطوان مفسر مشهور جهان عرب نوشت:
"عربها برای مشروع ترین حقانیت های خود قادر نسیتند چنین موج همبستگی ایجاد کنند که ایرانی ها برای یک نام انجام دادند".

تلویزیون الجزیره و العربیه و سایر رسانه های عربی و بعضا غربی نیز مصاحبه ها و تفسیرهایی در خصوص خشم عمومی جامعه ایران و عذر خواهی نشنال جغرافی ارایه کردند.

پس از این تحولات یکی از اقدامات دولت وقت، برای پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس موافقت رسمی با اضافه شدن روز ملی خلیج فارس به تقویم رسمی کشور بود.

همچنین 10 اردی بهشت ماه، روزی است که شاه عباس صفوی در سال 1621 میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها رها کند، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 124
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 150
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 363
  • بازدید ماه : 276
  • بازدید سال : 9,431
  • بازدید کلی : 480,063
  • کدهای اختصاصی