loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 358 شنبه 01 تیر 1392 نظرات (0)
آیا میدانستید تمامی آثار باستانی که ما امروزه بصورت سنگ بیرنگ میبینیم همه رنگی بوده؟؟
در سال 1388 هیات باستانشناسی از چند کشور عضو سازمان یونسکو با دستگاههای بسیار پیشرفه برای برخی تحقیقات وارد ایران شدند..در برسیهای دقیق در تخت جمشید ونقش رستم موفق شدند در برخی نقاط سنگها که کمتر در معرض عوامل طبیعی بودند رنگدانه پیدا کنند...از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت که تخت جمشیدی که امروز ما میبینیم بدین صورت نبوده و کاملا رنگی با استفاده از رنگهای زنده و شاد بوده است.
Gunner بازدید : 370 دوشنبه 27 خرداد 1392 نظرات (0)
چرا به پارسه میگوییم تخت جمشید؟؟

پارسه یاتخت جمشید


پارسه یاتخت جمشید یا پرسپولیس یادگار شاهنشاه داریوش بزرگ و فرزندانش است که برای برگزاری مراسم آئینی و جشن ها به ویژه نوروز برپا گشته است.
در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.
نام تخت جمشید در زمان ساخت «پارسَه» به معنای «شهر پارسیان» بود. یونانیان آن را پِرسپولیس (به یونانی یعنی «پارسه‌شهر») خوانده‌اند. در پارسی معاصر این بنا را تخت جمشید یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می‌نامند.
در شاهنامه فردوسی آمده‌است:
جمشید پادشاهی دادگر و زیبارو بود که نوروز را بر پا داشت و هفتصد سال بر ایران پادشاهی کرد. اورنگ یا تخت شاهی او چنان بزرگ بود که دیوان آنرا بر دوش می‌کشیدند.
صدها سال پس از حمله اسکندر مقدونی و تازیان بیابانگرد و در زمانی که یاد و خاطره پادشاهان هخامنشی فراموش شده بود، مردمی که از نزدیکی خرابه‌های پارسه عبور می‌کردند، تصاویر حکاکی شدهٔ تخت شاهی را می‌دیدند که روی دست مردم بلند شده‌است و از آنجا که نمی‌توانستند خط میخی کتیبه‌های حک شده روی سنگ‌ها را بخوانند، می‌پنداشتند که این همان اورنگ جمشید است که فردوسی در شاهنامه خود از آن یاد کرده‌است. به همین خاطر نام این مکان را تخت جمشید نهادند. بعدها که باستان‌شناسان توانستند خط میخی کتیبه را ترجمه کنند، متوجه شدند که نام اصلی آن پارسه بوده‌است.
Gunner بازدید : 299 شنبه 24 فروردین 1392 نظرات (0)

اسناد پارسه
در اولین کاووشهای پارسه بیش از 30 هزار لوح گِلی در قسمت خزانه شاهی تخت جمشید کشف شد که در اثر آتش سوزی بزرگ پخته شده و توانسته بودنند بیش از 2500 سال دوام آورند...این الواح اسناد و مدارکی را در اختیار باستان شناسان قرار داد که توانستند بسیاری از ناشناخته ها را رمز گشایی کنند...در میان این الواح یک لوح بود که تعهد دولت شاهنشاهی هخامنشی را نسبت به کارگران ساخت پارسه مشخص میکرد...در این لوح آمده است:

اگر کارگری  در هنگام کار در ساخت این بنا آسیب دید.. دولت شاهنشاهی هخامنشی موظف است تا آخر عمر وسایل زندگانی او را بدون هیچ منت و چشم داشتی پرداخت کند!

 

اگر کارگری در هنگام کار در ساخت این بنا آسیب دید.. دولت شاهنشاهی هخامنشی موظف است تا آخر عمر وسایل زندگانی او را بدون هیچ منت و چشم داشتی پرداخت کند!

Gunner بازدید : 264 شنبه 17 فروردین 1392 نظرات (0)

 

دوستداران میراث فرهنگی مرودشت، از آینده تخت جمشید بیمناکند. آنها می گویند در صورت ادامه روند فعلی، ویرانی در انتظار تخت جمشید است. به گفته اسدپور، اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده ای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود زیرا هر لحظه بر ترکهای سنگ یا دیواره ها افزوده می شود.
میزان آسیبهای وارد شده به این بنای تاریخی، زیاد ارزیابی شده است. به گفته رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت، در حال حاضر، در دیواره های دروازه ناتمام ترکهای دیده می شود که آجرهای آن قابل مشاهده است و علاوه بر این کاخ صدستون نیز ترکهای زیادی برداشته که به راحتی قابل مشاهده است.
همچنین ترکهای دیواره کاخ موزه به حدی شدید است که وقتی از سمت چپ کاخ وارد موزه شویم این ترکها را مردم عادی نیز به راحتی می توانند مشاهده کنند. در درگاه ورودی کاخ موزه شکافها و ترکهای متعددی در بخش شرقی این بنا قابل مشاهده است که باعث انحنای یک ستون شده است

مسئولان میراث فرهنگی می گویند با مشارکت ایتالیایی ها، تخت جمشید مرمت می شود و هزار سال دیگر باقی خواهد ماند، ولی فعالان میراث فرهنگی از تعطیلی کارگاه های مرمت، گفته اند

امید سلیمی بنی: مسئولان سازمان میراث فرهنگی می گویند مجموعه باستانی تخت جمشید در حال ویرانی نیست و نباید فکر کرد به دلیل ترک هایی که در بناهای تاریخی این مجموعه به وجود آمده، پرسپولیس در حال نابود شدن است.
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می گوید تخت جمشید تا هزار سال دیگر پابرجاست و نباید نگران آن بود.
این در حالی است که هفته گذشته برخی از منابع خبری وجود ترکهای در بناهای مختلف تخت جمشید تایید کردند و با انتشار عکسهایی از این تخریبها اعلام کردند در صورتی که مرمت اصولی روی این بناها صورت نگیرد، تخت جمشید ویران می شود.
اکنون میراث فرهنگی گفته تیمهای دانشگاهی و تحقیقاتی از ایتالیا و یونان مشغول مرمت تخت جمشید هستند و این بنا، هزار سال دیگر زنده خواهد ماند.
مسعودعلویان صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این باره می گوید: "یک دهه است با مشارکت کارشناسان و متخصصان ایتالیایی بر روی سنگ‌های این اثر آزمایش و تحقیق می‌کنیم که در نهایت به مواد جدیدی برای حفظ و دوام بیشتر این ابنیه رسیدیم؛ موضوعی مهم که مبین مطالعات و تلاش‌های مستمر در زمینه مرمت و بازسازی داشته‌های تاریخی است."
معاون میراث فرهنگی استان فارس هم می گوید علاوه بر ایتالیایی ها، 5 کارگاه فعال پژوهشی هم مشغول مرمت این اثر تاریخی هستند. عبدالرضا نصیری با انتقاد از تفکراتی که آنها را "احساسی" خواند، از ارزشمند بودن ترکها در سازه های قدیمی سخن گفت: "تفکری احساسی وجود دارد که نمی‌خواهد وجود هیچ ترک و نشانه فرسودگی را در آثار باستانی باور کند، اما یکی از اصول بناهایی که در زمره میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرند همین فرسودگی و ترک‌هاست و در واقع وقتی سازه‌ای کهنه باشد ارزشمند می‌شود."
نصیری درباره مشارکت فعال پژوهشگران در مرمت آثار تاریخی اظهار کرد: " 5 کارگاه فعال پژوهشی و مرمت در تخت جمشید مستقر است که به طور پیوسته به حفظ و احیای این اثر می پردازند؛ موضوعی که بسیاری از منتقدان آن را نادیده می‌گیرند. در حال حاضر گروه تحقیقاتی مرمت تلاش می‌کند از ملات و مصالحی استفاده کند که مسوولان حفاظت از آثار باستانی یونان و ایتالیا از آن‌ها بهره می‌گیرند."
 

کارگاه های مرمت، دایر است یا تعطیل؟
پرسش مهم این است: چرا اطلاعات شفاف درباره کارگاه هایی که گفته می شود ایتالیایی ها هم درآن مشارکت دارند، منتشر نمی شود؟ چندی پیش، مدیر سابق پایگاه تخت جمشید در گفتگو با رسانه ها از تعطیلی این کارگاه ها خبر داده بود، موضوعی که امروز توسط مسئولان میراث فرهنگی، خلاف آن، گفته شد. با این حال، مازیار کاظمی، کارشناس میراث فرهنگی و مدیر سابق این پایگاه باستانی گفته بود: " از سال 1387 که استقلال مالی پایگاه پارسه پاسارگاد از بین رفت و بودجه این پایگاه بنای عظیم، به اداره کل میراث استان فارس واریز شد، ولی آیا بودجه لازم درخصوص پایش، حفاظت و مرمت و استخدام و آموزش نیروی متخصص از سوی استان در اختیار این مرکز قرار گرفته است؟"
بررسی سوابق این پایگاه نشان می دهد پارسه پاسارگاد از سال 1380 کار بررسی و مطالعات درخصوص پایش و آسیب‌شناسی مجموعه پرسپولیس را انجام داده است و اولویت‌های مرمتی را نیز مشخص کرده است، ولی با وجود این اقدامات ترک ها، همچنان آتش به جان سنگهای تخت جمشید انداخته اند.
کاظمی درباره تعطیلی این کارگاه ها می‌گوید: «حال حاضر کارگاه‌های مرمتی در تخت جمشید به صورت نیمه تعطیل درآمده است و همین امر باعث می‌شود که مشکلات جدی برای این بنای تاریخی به وجود آید
به گفته او، به دلیل نبود اعتبارات، در مهم‌ترین پایگاه مرمتی ایران، کارگاه فعال وجود ندارد. برخی از کارشناسان میراث به نحوه آخرین مرمت‌های تخت جمشید، نقدهای جدی وارد کرده اند. در مقابل مسئولان میراث فرهنگی از استحکام تخت جمشید در هزارسال آینده سخن می گویند، ولی معلوم نیست با کارگاه های تعطیل، چطور این بنا تا هزار سال دیگر دوام می آورد؟

بن مایه: خبرآنلاین

تعداد صفحات : 2

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 236
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 9,304
  • بازدید کلی : 479,936
  • کدهای اختصاصی