loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 216 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (1)

بازی بیست مربع یکی از محبوبترین بازی ها در مصر، میانرودان و ایران بوده. کهن ترین نمونه ای از این بازی که در ایران یافته شده و تصویر آندر شکل زیر نشان داده شده است، متعلق به شهر سوخته در سیستان است.


فرم چوبی این صفحه و شکل کلی خانه ها شبیه به نمونه های قدیمی تر یافته شده در گورهای سلطنتی اور است. در این شکل، سطر مرکزی که دارای هشت خانه است در یک سو از بالا و پایین با چهار خانه و در سوی دیگر با دو خانه احاطه شده است که اولی یک مستطیل 3 در 4 و دومی یک مستطیل 3 در 2 را ایجاد می کند. در صفحه ای که در شهر سوخته یافته شده خانه های بازی از پیچش های بدن یک مار تشکیل شده اند. فرم حرکت مهره ها در شکل زیر نشان داده شده است


Gunner بازدید : 341 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند. محوطه باستانی شهر سوخته در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد، توسط مهاجرانی كه از چهار گوشه به ‌آن مهاجرت كرده‌اند، بنا شده است.سند یا کتیبه ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص کند هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سال های 3200 تا 2750 قبل از میلاد «شهر سوخته» نامیده می شود.«کلنل بیت» یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را دیده است. پس از او «سر اورل- اشتین» با بازدید از این محوطه در اوایل سده حاضر، اطلاعات مفیدی در خصوص این محوطه بیان کرده است. بعد از او شهر سوخته توسط باستان‌شناسان ایتالیایی به سرپرستی«مارتیسو توزی» از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.شهر سوخته دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده و از بعد سازمان‌دهی اجتماعی نیز جزو شهر‌های پیشرفته‌ی زمان خود بوده است. وجود نظام مرتب و منظم آب‌رسانی و تخلیه‌ی فاضلاب، دانش پزشکی پیشرفته و صدها عامل دیگر بر اهمیت این منطقه افزوده است.

شهر سوخته

 

Gunner بازدید : 1024 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)

این بازسازی به کمک آخرین تکنولوژی‌ها انجام شده، نکته جالب اینجاست که این زن در ۵۰۰۰ سال پیش از چشم مصنوعی استفاده میکرده. این پروتز چشم مصنوعی به حالتی ساخته شده بود که تا سر حد امکان طبیعی به نظر برسد.

بازسازی چهره یک زن ایرانی ۵۰۰۰ ساله-این زن در ۵۰۰۰ سال پیش از چشم مصنوعی استفاده میکرده. این پروتز چشم مصنوعی به حالتی ساخته شده بود که تا سر حد امکان طبیعی به نظر برسد.


این اسکلت در بقایایِ شهر سوخته،یکی‌ از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهر‌هایِ دنیا کشف شده است

 


این اسکلت در بقایایِ شهر سوخته،یکی‌ از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهر‌هایِ دنیا کشف شده است. بزرگی‌ و آثار باستان شناسی‌ این شهر از وجود تمدن در ۵۰۰۰ سال پیش در شرق ایران حکایت می‌کند. مکان این شهر در استان سیستان و بلوچستان حاشیه مرزی با پاکستان فعلی‌ است.

 

جانمایی شهر سوخته:

جانمایی شهر سوخته-شهر سوخته در نقشه ایران

 

 


Gunner بازدید : 239 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

این کتبیه مربوط به 3200 تا 3000 سال پیش از میلاد است و هرچند شباهت‌هایی به الفبای تمدن بین‌النهرین دارد، اما 80 تا 90 درصد آن هنوز نامفهوم است. پیش از یافت‌شدن لوحه‌های تمدن جیرفت و شهرسوخته، تصور می‌شد که الفبا و خط، نخستین بار در بین‌النهرین شکل گرفت؛ اما با کشف این الواح که حدود دو هزار سال قدیمی‌تر از تمدن بین‌النهرین هستند، این باور تغییر کرده و تمدن‌های باستانی جنوب شرقی ایران به عنوان زادگاه الفبای نوشتاری مطرح شده است.

Gunner بازدید : 296 دوشنبه 07 اسفند 1391 نظرات (0)
 بررسی های اخیر باستان شناسان درباره چشم مصنوعی یک زن مربوط به
پنج هزار سال پیش، اطلاعات جدیدی را برملا کرده است.

   آن زن که بلندقامت هم بوده، دارای قدرت های مرموز و توانایی دیدن آینده بوده است. آثار به جا مانده از شهر سوخته نشان می دهد که این شهر یک بار آتش گرفته و سه بار در زمان باستان بازسازی شده است و سرانجام به طور کامل در ۲۰۰۰ پیش از میلاد از بین رفته است. علت مرگ این زن مشخص نیست.

 بررسی های اخیر باستان شناسان درباره چشم مصنوعی یک زن مربوط به پنج هزار سال پیش، اطلاعات جدیدی را برملا کرده است.

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازبازتاب ،خبرگزاری فاکس نیوزبا بیان این مطلب نوشت، این چشم مصنوعی به وسیله باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی کشف شده، زمانی متعلق به یک زن فالگیر یا کاهن در سرزمین باستانی پارس ها بوده است.
باستان شناسان گفته اند: این چشم کروی، باعث خیره شدن و چشم دوختن کسانی می شود که به او نگاه می کنند و این امر آنان را متقاعد کرده که آن زن که به نظر بلندقامت هم بوده، دارای قدرت های مرموز و توانایی دیدن آینده بوده است.
این چشم توسط منصور سجادی، مدیر تیم ایرانیان که ۹ سال است در بقایای شهر سوخته در مرز ایران و افغانستان در حال کاوش هستند، کشف شده است.
باستان شناسان ایتالیایی  گفتند: این به ظاهر عنبیه، همراه با یک آینه دستی آرایشی برنزی دفن شده که احتمالا وی برای دیدن ظاهر خود از آن استفاده می کرده است.
آنان ادامه دادند: این چشم نیم کروی قطری بیش از یک اینچ داشت و از ماده ای سبک وزن که گمان می رود از نوعی قیر طبیعی مشتق شده باشد، ساخته شده است. سطح آن با دقت فراوان منقوش به اشکالی شامل یک دایره مرکزی به جای عنبیه و خطوط طلایی مانند اشعه های نور است.
«لورنزو کوستان تینی»، رهبر گروه ایتالیایی ها می گوید: در سطح چشم هنوز هم آثاری از طلا که به نظر رویه نازکی به روی چشم بوده دیده می شود. در هر دو سوی این چشم، دو سوراخ وجود دارد که یک نخ و احتمالا طلایی چشم را در جای خود نگه داشته است.
وی بیان کرد که قد این زن حدود ۲ متر بوده که سر و شانه هایش را بسیار بالاتر از زنان هم عصرش قرار می داده است. سن او بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. او پیشانی بلند و پوست تیره ای داشته است که حدس زده می شود از نژاد عرب بوده است.
فرهاد فروزانفر، باستان شناس ایرانی تأیید کرد: قامت بلند این زن و ساختار فیزیکی و ظاهری او، این احتمال را قوی می کند که وی اهل سرزمین های عربی بوده است.
«کوستان تینی» به Corriera della sera گفت: نخست گمان می رفت که این چشم پس از مرگ وی و دفن، در چشم او قرار گرفته، اما آزمایش های میکروسکوپی نشان داد که پیش از مرگ نیز از این چشم استفاده می شده است.
سجادی گفت: اسکلت وی متعلق به ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد است؛ زمانی که شهر سوخته، شهری پررونق و ثروتمند و از مراکز تجاری شرق و غرب بوده است و احتمال دارد که این زن با کاروانی از عربستان به اینجا آمده باشد.
آثار به جا مانده از شهر سوخته نشان می دهد که این شهر یک بار آتش گرفته و سه بار در زمان باستان بازسازی شده است و سرانجام به طور کامل در ۲۰۰۰ پیش از میلاد از بین رفته است. علت مرگ این زن مشخص نیست.
کوستان تینی می گوید: استفاده از این چشم، هدف خاصی داشته و احتمالا برای تأیید قدرت های مرموز وی لازم بوده است.
باستان شناسان پیش از این، وسیله ای شبیه تخته نرد کشف کرده بودند که متشکل از شصت بخش فیروزه ای و عقیق و تخته ای مستطیلی از چوب آبنوس بود و احتمالا از هند وارد شده است.

به نقل از شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان
درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 180
  • بازدید سال : 9,335
  • بازدید کلی : 479,967
  • کدهای اختصاصی