loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 202 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)
 مسعود سلطانی‌فر البته خبر تهیه پرونده ثبت جهانی بادگیرهای ایرانی را در افتتاح یک مجتمع گردشگری در استان هرمزگان اعلام کرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تأکید بر تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرهای ایرانی گفت: سازمان میراث فرهنگی به‌طور جدی به‌دنبال تهیه این پرونده است. سلطانی فر افزود: بادگیرها از فناوری خارق العاده‌ای برخوردار هستند و به‌زودی پرونده‌ای به‌منظور ثبت جهانی فناوری بادگیرها از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه و برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

موضوع ثبت جهانی بادگیرهای ایرانی از این منظر اهمیت دارد که برخی کشورهای عربی به تقلید از بادگیرهای ایرانی، به ایجاد ساختمان‌های بادگیر دار در شهرهای خود اقدام کرده‌اند و در تلاش برای ثبت جهانی بادگیرهای ایران در فهرست جهانی یونسکو به نام خود هستند که این اقدام موجب اعتراض بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی کشور و متخصصان شد

Gunner بازدید : 220 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)
دومین منشور حقوق بشر ایرانیان

کتیبه خشایارشا بزرگ در تبریز رونمایی شده است که بسیاری را شگفت زده کرده. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز یکشنبه در آیین رونمایی از این کتیبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کتیبه در تحقیقات ماموران انتظامی در جریان دستگیری سارقان از موزه آذربایجان، کشف و به مسوولان میراث فرهنگی تحویل شده است.

تراب محمدی با اشاره به ارزش تاریخی این اثر خاطرنشان کرد: در نوشته های این کتیبه که به زبان میخی نگاشته شده است، بیشتر به موضوعات اجتماعی اشاره شده است. وی ادامه داد: در ترجمه این اثر شادی مردم و موضوع گردشگری در دوران هخامنشیان مورد توجه ویژه ای قرار داشته که حاکی از تمدن بزرگ ایرانیان دارد. محمدی با بیان اینکه می توان این کتیبه را دومین نمونه از منشور حقوق بشر ایرانیان نامید گفت: پس از منشور حقوق بشر کوروش از نظر ارزش و قدمت تاریخی این دومین اثری است که به موضوعات اجتماعی و ارزش ها و جایگاه انسان در جامعه اشاره می کند. این کتیبه پیرو دستگیری سارقان آثار باستانی کشف شده است کتیبه نویافته خشایارشای بزرگ، بار دیگر بر سیاست آبادگری و مردم دوستی هخامنشیان تأکید می کند. پیش از این منابع و شواهد زیادی حاکی از آبادگری و احترام به مردمان در این دوره بوده اند، اما در این سند خیلی آشکار این موضوع از زبان شاهنشاه گفته می شود.

بخش نخست این کتیبه در دیگر کتیبه های هخامنشی، از جمله در کتیبه های داریوش بزرگ هم دیده می شود؛ نکته ای که از این بخش می توان دریافت کرد این است که «شاه شاهان» نام خود را پس از نام خدای بزرگ و مردم می آورد. در این سند نویافته توجه ویژه به مردم آشکار تر می شود چرا که شادی مردم و خشنودی آنها، بسیار با اهمیت ترسیم شده است، به طوری که موضوع اصلی این کتیبه شادی و خشنودی مردمان است.
Gunner بازدید : 333 یکشنبه 02 تیر 1392 نظرات (0)

"چو ایران نباشد تن من مباد"، شعار سومین جشنوارۀ ایرانی ادینبورگ است که امسال به مناسبت هزارمین سالگرد پایان سرودن شاهنامه، به نام فردوسی نام‌گذاری شده است. این جشنواره از یکم تا شانزدهم فوریه (سیزدهم تا بیست و هشتم بهمن) در نقاط مختلف شهر ادینبورگ (اسکاتلند) برپا می‌شود.

جشنواره فرهنگی - هنری ادینبورگ از سال ۲۰۰۹ به اعتبار Edinburgh University Persian Society وبه همت گروهی از داوطلبان، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. هدف از  فستیوال معرفی آثار هنرمندان و اندیشمندان حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی است. موسیقی و رقص، کتاب‌خوانی، نمایش فیلم‌هایی از سینمای ایران، نمایشگاه نقاشی و عکاسی، کمدی ایرانی، نقالی، غذای ایرانی، بازی و مسابقه، و سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های متنوع جشنواره است.

جشنواره امسال با سخنرانی علی انصاری٬ استاد تاریخ مدرن خاورمیانه در دانشگاه سنت اندروز- درباره شاهنامه و ایران مدرن، و اجرای اپرای ایرانی توسط "گروه موسیقی همیشه نو" آغاز شد. علی انصاری با اشاره به اهمیت فردوسی و شاهنامه در سخنان خود داستان ضحاک و قیام کاوه را مورد تحلیل و مقایسه با شرایط امروز قرار داد. مراسم گشایش با سخنان "سارا خردمند"، مدیر جشنواره، با سپاس از حامیان و داوطلبان  و نیز دعوت حضار برای بازدید از نمایش صنایع‌ دستی و قالی ایرانی خاتمه یافت.

در فستیوال امسال استادان وارویک بال، مایکل روف، دکتر لوید جونز، داریوش بُربُر، و نیز رکسانا ویلک و جیمز مگاچی در مورد تاریخ و فرهنگ ایران سخنرانی می‌کنند. همچنین کارگاه تاریخ ایران باستان توسط دکتر لوید جونز، کارگاه خط‌ نگاری فارسی توسط دکتر ژیلا پیکاک، کارگاه زبان فارسی توسط دکتر بهزاد دوران، کارگاه سنتور توسط دکتر بودا وثوق احمدی، کارگاه تنبک و دف توسط صهبا آگاهی، و کلاس آشپزی ایرانی توسط رستوران نوروز برگزار می‌گردد.

سینمای ایران با نمایش منتخبی از تازه‌ترین آثار تولید شده مانند دو دوره گذشته از داغ‌ترین بخش‌های جشنواره است و فیلم‌های "یه حبه قند" از رضا میرکریمی، "بوسیدن روی ماه" ساخته همایون اسدیان، "سلما و سیب" کاری از حبیب بهمنی، "بغض" ساخته رضا دورمیشیان، "نارنجی‌پوش" به کارگردانی داریوش مهرجویی و "یک پذیرایی ساده" ساخته مانی حقیقی، از هفتم تا چهاردهم فوریه در خانه فیلم ادینبورگ به روی پرده می‌روند. 

اجرای موسیقی توسط گروه‌های پرواز، باران، ایندی راک رادیو تهران، گل و دی جی برفی شنبه و نیز هنرنمایی کمدین ایرانی ـ ایرلندی "پاتریک موناهن" از دیگر بخش‌های جشنواره خواهد بود.  
"نمایشگاه مرزها" با ارائه آثار متنوع ویدئو آرت، مجسمه و هنر چیدمان، نقاشی، طراحی و عکاسی، و پرفورمنس از ۲۸ هنرمند بین‌المللی از دیگر بخش‌های برجسته جشنواره امسال است. به جز این نمایشگاه، موزه ملی اسکاتلند از اول فوریه تا بیست و هشت آوریل میزبانی نمایشگاه "هنر از ایران" را برعهده دارد. با این همه، ویژه برنامه جشنواره امسال را باید اجرای نقالی دانست که توسط "زانته گرشام" و "آرش مرادی" اجرا می‌شود.

سارا خردمند هدف جشنواره  را گردهمایی هنرمندان ایرانی از گوشه و کنار جهان می‌داند و برای بالابردن  کیفیت جشنواره همه را به همکاری با این جشنواره فرهنگی دعوت می‌کند و می‌گوید : با اینکه فستیوال هر دوسال یکبار است ولی تداراکات آن از یکسال قبل شروع می‌شود. ما پذیرای همه کسانی که چه از نظر فکری و چه از نظر مالی قصد کمک به ما دارند هستیم. و چیزی که برای ما مهم است ایجاد یک پایگاه و محیط فرهنگی-هنری برای هنرمندان ایرانی خارج از کشور است تا بتوانند کارهای تازه خود را در این سوی مرزها ارائه دهند.

برگزارکنندگان امیدوارند این جشنواره ادامه یابد و بتواند هر چه بیشتر به معرفی تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی یاری رساند. در گزارش تصویری این صفحه، که به همت و یاری مسئولین جشنواره ایرانی ادینبورگ تهیه شده است، گوشه‌هایی از برگزاری این مراسم را می‌بینید.

*بهزاد دوران از برگزارکنندگان فستیوال فرهنگی - هنری ادینبورگ است.

Gunner بازدید : 358 شنبه 01 تیر 1392 نظرات (0)
آیا میدانستید تمامی آثار باستانی که ما امروزه بصورت سنگ بیرنگ میبینیم همه رنگی بوده؟؟
در سال 1388 هیات باستانشناسی از چند کشور عضو سازمان یونسکو با دستگاههای بسیار پیشرفه برای برخی تحقیقات وارد ایران شدند..در برسیهای دقیق در تخت جمشید ونقش رستم موفق شدند در برخی نقاط سنگها که کمتر در معرض عوامل طبیعی بودند رنگدانه پیدا کنند...از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت که تخت جمشیدی که امروز ما میبینیم بدین صورت نبوده و کاملا رنگی با استفاده از رنگهای زنده و شاد بوده است.
Gunner بازدید : 298 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (0)

دو استخوان فسیل شده اسب بلبرینگ کتیبه به خط میخی، که عصاره از متن استوانه کوروش، به تازگی در چین کشف شده است، روزنامه هنر مستقر در لندن در هفته گذشته گزارش شده است. اشیاء به نظر می رسد واقعی بر اساس تحقیق توسط موزه بریتانیا Finkel متخصص ایروینگ. Finkel گفت، متون بدون توضیح، کمتر از یک در هر 20 نشانه های میخی از متن کوروش رونویسی،شده است اگر چه آنها را در جهت درست هستند. استخوان در سال 1985 توسط مرحوم دکتر سنتی چینی ژو Shenwei، که آثار باستانی در سال های 1935 و 1940 خریداری کرده و به کاخ موزه پکن اهدا کرده بود

دو سال پس از اهدای اشیاء، متخصص وو Yuhong متوجه شد که متن استخوان اولین بار از اعلامیه کوروش آمده، اما متن دوم هنوز مشخص نشده است
در ژانویه 2010، دو قطعه از یک لوح خاک رس با کتیبه های بخشی از متن اعلامیه کوروش در مجموعه موزه بریتانیا پیدا شد. پس از آن، کارشناسان فرض کردند که از بیانیه کوروش ممکن است به طور گسترده ای در زمان های قدیم کپی شده باشد. بنابراین، Finkel مطالعه عمیق بر روی این جفت ارز از استخوان های چینی به تعیین اینکه آیا آنها ممکن است معتبر باشند انجام داد. بر اساس عکس های موجود، او پی برد که متن در استخوان دوم نیز از اعلامیه،کوروش بوده و درخواست اطلاعات بیشتری از پکن کرد. آشورشناس چینی Yushu گونگ ارائه یک تصویر بسیار بهتر از متن و عکس ها را به موزه بریتانیا برای یک کارگاه آموزشی که در 23-24 ژوئن برگزار شد را انجام داد . Finkel گفت: "متن استفاده شده توسط کپی بر روی استخوان بود منشور کورش نیست، اما نسخه دیگر، احتمالا در اصل در ایران نوشته شده است، به جای بابل". او بر این گمان است که می تواند یک نسخه حک شده بر روی سنگ، با جوهر بر روی چرم نوشته شده است، و یا محاط در یک قرص رس بوده است. به احتمال زیاد، هدف اصلی در طول سلطنت کوروش به شرق دور از امپراتوری او، در غرب چین امروزی فرستاده شده. برخی از شک و تردید در میان دانشمندان شرکت کننده در کارگاه وجود دارد، اما Finkel معتقد است که شواهد "کاملا قانع کننده". او متقاعد شده است که استخوان از یک نسخه معتبر از اعلامیه کوروش کپی شده است، هر چند معلوم نیست در چه نقطه ای در 2،500 سال گذشته کپی انجام شده

Gunner بازدید : 253 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (2)

 

اسکلت‌های کشف‌شده در «سامن» پنج سال در فضای باز مانده‌اند ؟

اسکلت‌های کشف‌شده در «سامن» پنج سال در فضای باز مانده‌اند ؟

سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی «سامن» گفت:‌ اگر اعتبار سال 92 تأمین شود، امسال پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه‌ی تاریخی انجام می‌شود.

علی خاکسار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انجام نشدن کاوش در سال 91 به‌دلیل نبودن اعتبار، اظهار کرد: در فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه در استان همدان، برخی کارها در کارگاه‌های چهارگانه‌ی این سایت تاریخی انجام شد. در زمان کاوش طرح مرمت، حفاظت، سامان‌دهی و احیای مجموعه در دستور کار قرار گرفت که شش طرح را شامل می‌شد.
وی طرح مرمت و تثبیت اسکلت‌ها و بقایای اسکلت‌های انسانی، طرح مرمت و تثبیت بدنه‌های سنگی، طرح ساخت ویترین مناسب برای اسکلت‌ها، طرح نورپردازی و طرح مبلمان شهری را از جمله طرح‌های پیش‌بینی‌شده برای این سایت تاریخی دانست و تأکید کرد: اولویت ما در میان این شش طرح، مرمت و تثبیت اسکلت‌ها است که با تأمین اعتبار به آن توجه ویژه می‌شود.
او با اشاره به از زیر خاک درآمدن اسکلت‌هایی در این شهر زیرزمینی در سال 1387، ادامه داد: از آن زمان، این آثار هنوز در فضای باز قرار دارند، به همین دلیل این آثار به مرمت نیازمندند.
وی افزود: در فصل پنجم کاوش باید بخش‌هایی از کارگاه‌های جدید که قبلا شناسایی شده‌اند، بررسی شوند و لایه‌های زیرین فضاهای جدید شناسایی و پاک‌سازی شوند. مهم‌ترین هدف فصل پنجم کاوش در این محوطه‌ی تاریخی نیز ایجاد ارتباط فضایی بین این شش کارگاه است.
به گزارش ایسنا، مجموعه‌ی زیرزمینی سامن یک مجموعه‌ی دست‌کند است که در بستر سنگی از نوع گرانیت ایجاد شده و شامل اتاق‌ها، سالن‌ها و کریدورهای ارتباطی متعددی است. این مجموعه زیر خیابان‌های اصلی، معابر ارتباطی و خانه‌های مسکونی و در عمق سه تا پنج متری از سطح زمین در استان همدان قرار دارد. شهر زیرزمینی سامن در دوره‌ی اشکانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف اسلامی از جمله اوایل اسلام، سلجوقی، صفوی، تیموری و قاجاری از آن استفاده شده است.
chn.ir/
Gunner بازدید : 263 یکشنبه 12 خرداد 1392 نظرات (0)

شئ تاریخی50 هزارساله در زمین کشاورزی در شهرستان شوشتر کشف شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: کشاورزی حین شخ مزدن زمینش این شی را پیدا کرد و به میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان تحویل داد.
سید حسین موسوی‌نسب افزود: این شی بیشتر شبیه کیف و از جنس سنگ صابون است .
وی گفت: در یک طرف این شی تصویر دو مار در هم تنیده دیده می‌شود و در سمت دیگر آن خطوطی است که احتمال می‌رود طرح نقشه قدیمی باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر درباره پژوهش‌های انجام شده بر روی این شی افزود: طی بررسی‌های اولیه مشخص شده که این سنگ شبیه اشیای پیدا شده در شهرستان جیرفت است که بر همین مبنا قدمت آن 50 هزار سال تخمین زده شده است.
موسوی گفت : این شی نمونه نادری در خوزستان است که هم اکنون در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان نگهداری شده تا در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار گیرد.
وی افزود : با توجه به بررسی‌های انجام شده بر روی این شی احتمال می‌رود این شی یک سنگ وزنه باشد.

Gunner بازدید : 251 چهارشنبه 08 خرداد 1392 نظرات (0)

*فدراسيون فوتبال امارات در يك اتفاق جنجالي و بحث برانگيز تصميم گرفت رقابت هاي باشگاهي اين كشور را از فصل آينده تحت عنوان مجعول و ساختگي «خليج ع.ر.ب.ي» برگزار كند.


 

*فدراسیون فوتبال ایران حضور بازیکنان کشورمان را در لیگ امارات را ممنوع اعلام کرد...(خبر غیر رسمی)


خلیج فارس


 رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از شکایت علیه اماراتی‌ها به فدراسیون خبر داد.

 

هوشنگ نصیرزاده در واکنش به اقدام سیاسی فدراسیون فوتبال امارات مبنی بر نامگذاری مسابقات لیگ این کشور به "خلیج ع ر ب ی" به ایسنا گفت: اقدام اماراتی‌ها در نامگذاری لیگشان به یک اسم مجعول، یک تخلف بوده و رفتارشان کاملا سیاسی است.

 

وی افزود: سازمان ملل متحد در سال 1995 بخشنامه ای را به تمام کشورهای جهان فرستاد و تاکید کرد که در مکاتباتشان و نیز نام‌هایی را که به ثبت می‌رسانند، نام "خلیج فارس" را به طور کامل استفاده کرده و حتی اگر قرار بود از نام این خلیج به دفعات استفاده کنند، در تمامی آنها از نام "خلیج فارس" استفاده کنند.

 

وی افزود: این بخشنامه برای 186 کشور جهان ارسال شده است و تمامی کشورها مکلف به تبعیت از آن هستند. بنابراین استفاده از نام دیگری به جای نام "خلیج فارس" نه تنها خلاف بخشنامه سازمان ملل است، بلکه تخلفی آشکار از اساسنامه فیفاست.

 

رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون، تاکید کرد: در اساسنامه فیفا شرط شده است که اعضا به هیچ وجه نمی‌توانند وارد مسائل سیاسی شوند. نام گذاری لیگ کشور یا هر چیز دیگری که رسمیت دارد به اسم‌هایی که وجود ندارد هم تخلف است و هم بی احترامی به اساسنامه فیفا و فدراسیون ایران بر اساس قوانین بین‌المللی واکنش جدی در این باره خواهد داشت.

نصیرزاده از شکایت فدراسیون علیه اماراتی‌ها به فیفا خبر داد و به ایسنا، گفت: فدراسیون فوتبال ایران ظرف دو روز آینده اعتراض خود را به این نامگذاری مجعول خواهد داشت و با ارسال نامه‌ای، به کمیته‌ اخلاقی فیفا شکایت می‌کند و رفتار اماراتی‌ها را اقدامی سیاسی و نژادپرستانه قلمداد خواهد کرد.

Gunner بازدید : 345 یکشنبه 05 خرداد 1392 نظرات (0)

 گارد جاویدان هخامنشی دومین ارتش دنیا

مجله تایم در گزارشی لیستی از ۱۰ ارتش برتر تاریخ را منتشر کرد که در این لیست “گارد جاوید” هخامنشیان به عنوان دومین نیروی ویژه ارتش جهان معرفی شده است.


گارد جاوید هخامنشی دومین نیروی ویژه ارتش جهان


به گزارش دادنا، هفته نامه آمریکایی “تایم” که یکی از پرفروش ترین و پرخواننده ترین مجله های دنیاست و اخبار و گزارش های آن از اعتبار خاصی در جهان برخوردار است ،در آخرین شماره خود به معرفی ۱۰ گروه وِیژه نظامی برتر دنیا در تاریخ پرداخته و با توضیحاتی درباره “گارد جاوید” ارتش هخامنشی، این گروه را جزو ده گروه نظامی برتر دنیا قرار داده است.
نیروهای ویژه ارتش، نیروهایی داخل ارتش کشورهای دنیا هستند که دارای قابلیت جنگجویی ویژه و خاصی هستند و سربازان آن کارآزموده ترند و برای عملیات های ویژه و حساس تری که به مهارت نظامی و تیزهوشی خاصی نیاز است، به کار برده می شوند و معمولا دائما در حال آموزش های سخت قرار دارند.
مجله تایم در گزارش خود درباره “گارد جاوید” هخامنشی آورده است: “بر اساس گزارش مورخان یونانی مانند هرودوت، سربازان گارد جاوید نخبگانی از ارتش هخامنشی بودند که در اوج آمادگی نظامی بسر می بردند و تعداد آن ها به ده هزار تن می رسید. ارتش ایران باستان در زمان سلسله هخامنشیان متشکل از سربازانی از قومیت های مختلف بودند؛ اما سربازان گارد جاوید فقط از میان اهالی ساتراپی (استان) های ایرانی انتخاب می شدند. آن ها لباس های رنگی می پوشیدند که زره محافظتی شان را می پوشاند. این در مهارت جنگاوری در زمان خود نمونه بودند و محافظت و همراهی از خاندان سلطنتی هخامنشی نیز بر عهده آنان بود.”
در لیست دهگانه نیروهای ویژه برتر ارتش های جهان نیز یک “نیروی ویژه” ایرانی دیگر نیز وجود دارد که سربازان پیرو و برگزیده “حسن صباح” بودند و به “حشاشین” شهرت داشتند. حشاشین حاضر بودند برای محافظت از جان یکی از رهبران شورشی اسماعیلیه در دوره سلجوقیان به نام “حسن صباح” هر کاری بکنند.


در صدر لیست ده نیروی ویژه ارتشی جهان مجله تایم، کماندوهای وِیژه آمریکایی به نام “Navy Seals” قرار دارد که موفق شدند بن لادن را به قتل برسانند. پس از آن نیز “گارد جاوید” هخامنشی، و بعد به ترتیب “بریگارد های گورخا” (سربازان نپالی متعلق به ارتش بریتانیا)، “شوالیه های مهمان نواز”(گروه های مراقبت کننده از زائران مسیحی عازم اورشلیم)، “نیروی ویژه هوابرد انگلیس”، “کلاه سبزهای ارتش آمریکا”، “گارد وارنجیان”(گارد اسکاندیناویایی ویژه امپراتوری بیزانتین در قرن ۱۰ و ۱۱ میلادی)، “حشاشین اسماعیلی“، “گارد چریگی اسرائیلی” و “جنگجویان جگوار”(جنگنده های آزتکی) قرار دارند.



گارد جاویدان

سپاه دههزار نفری هخامنشیان



در نگارههای سمت شرقی کاخ آپادانا و نخستین تالار بار تخت جمشید، پشت سر شاه بر تخت نشسته، سربازان گارد نیزهدار در سه ردیف روی هم جای گرفته، ایستادهاند. این نگاره کمابیش یک سوم فضای گسترده شمالی را شامل میشود. این سربازان کمابیش 100 نفر در اینجا به نمایندگی 10 هزار سرباز "سپاه جاویدان" نگاریده شده است. این سربازان از این روی "جاویدان" نامیده شدهاند که مردن یا کشته شدن یکی، بی درنگ سرباز دیگری جای او را میگرفت و اینچنین بود که شمار افراد این گارد همواره ده هزار نفر بده است. (هرودت VII 83)

گارد پشت سر شاه پوشاک و جامهی بلند چیندار هخامنشی بر تن کفش ایرانی سهبندی برپا و نواری پیچیده برگرد سر دارند. نیزهی دست همهی این سربازان، در بخش پایین به یک انار! کوچک ختم میشود. از همین روی یونانیان آن را "سیب بر" نامیدهاند. این گارد 10 هزار نفری از ده گروه 1000 نفری تشکیل میشد. انار سرنیزهی فرماندهی هر گروه که "هزار پت" نامیده میشد (hazarpatis) زرین و انار دیگران سیمین بود.

سَرفرماندهی سپاه همواره در برابر شاه پاسخگو بوده است. گروهبندی همهی نیروهای جنگی ایران، مانند گارد ویژهی جاویدان "دهدهی" بود. گروههای 1000 نفری از گروههای 100 نفری ِ متشکل از گروههای ده نفری تشکیل میشد. همهی اینها همانند ردههای جنگی امروزی، مانند درجهدار، ستوان، سرهنگ و سردار و سپهبُد... فرماندهی ویژهی خود را داشتند. از این سامانه در گروهبندی کارگران نیز بهره برده میشد.

در کنار گارد جاویدان در زمان هخامنشیان که پیاده بودند، هنگهای هزار نفری سواره نیز وجد داشت. در هنگام جنگ افزون بر این سپاهیان همیشگی و نیروهای ساتراپ نشین، دهگانانی که بر زمینهای دولتی کار میکردند به جنگ میپرداختند و در ارتش به خدمت گرفته میشدند.

Gunner بازدید : 324 جمعه 03 خرداد 1392 نظرات (0)

به گزارش ایسنا، کتاب «فرزند ایران» نوشته‌ میرجلال‌الدین کزازی از سوی نشر معین به چاپ رسیده است.

کزازی با بیان این‌که این رمان داستانی بر پایه سرگذشت فردوسی است. می‌گوید: من این داستان را بر سه بنیاد نوشته‌ام. یک بخش شاهنامه است؛ پیکره کتاب را بر پایه آن‌چه فردوسی در شاهنامه درباره خویش - هرچند بسیار اندک گفته است - نوشته‌ام. بخش دیگر افسانه‌هایی‌ است که از دیرباز درباره فردوسی و شاهنامه پدیده آمده و در آبشخورهای کهن مانند «تاریخ شبستان» یا «چهار مقاله» آمده است. همچنین بخش دیگر را هم خودم به داستان افزوده‌ام که یک‌سره پندارینه است و به یاری آن‌ها، داستان را پیکره‌ای استوار بخشیده‌ام و کاستی‌های آن را از میان برده‌ام.

این نویسنده با اشاره به ویژگی‌های این کتاب، می‌افزاید: زبانی که در نگارش این داستان به کار گرفته‌ام، زبانی ادبی و هنرورانه است که بیش‌تر به زبانی می‌ماند که در نمایش‌نامه‌های کلاسیک اروپایی به کار گرفته می‌شود. از دیگر سو، این زبانی است که کمابیش به یک‌بارگی پارسی است و از واژه‌های بیگانه یا وام‌واژه‌ها بسیار اندک در آن بهره برده شده است

تعداد صفحات : 3

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 225
  • بازدید ماه : 138
  • بازدید سال : 9,293
  • بازدید کلی : 479,925
  • کدهای اختصاصی