loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 558 یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

در اوسط هزاره ی دوم پیش از میلاد ، ایرانیان باستان با دستیابی به فناوری استخراج و ذوب آهن ، گام دیگری در جهت پیشرفت و توسعه ی خود برداشتند .

در دره گوهر رود تپه‌های کوچک و بزرگی به چشم می‌خورد که مربوط به دوره‌های باستانی است و تپه مارلیک یکی از مهم‌ترین آن هاست. این تپه در محلی به نام چراغعلی تپه (مالک قدیمی آن) شهرت دارد. تپه‌های باستای گوهر رود از جمله مارلیک بقایای یک تمدن باستانی فراموش شده‌ای را در دل خود مدفون کرده‌اند.

محوطه باستانی مارلیک - رودبار مکان باستانی در کرانه خاوری سفیدرود رودبار، دره زیبایی به نام گوهررود وجود دارد که به علت حاصل‌خیزی خاک و رطوبت و ملایمت هوا از بهترین نقاط منطقه رحمت آباد رودبار به شمار می رود. در دره گوهررود، تپه های بزرگ و کوچک به چشم می خورند که از دوران باستان برجای مانده اند تپه مارلیک یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.تپه های باستانی گوهر رود، از جمله مارلیک، بقایای یک تمدن باستانی فراموش شده را در دل خود پنهان کرده اند. در میان تپه ها، پنج تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول مهم تر و غنی تر از دیگر تپه ها هستند. باستان شناسان معتقدند، میان این تپه ها، روابط نزدیک برقرار بوده است. تپه مارلیک که گنجینه ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرن ها در خود پنهان و حفظ کرده در حقیقت یک تپه طبیعی و صخره ای است که از سنگ های سولفات اهن تشکیل شده است.

جام زرین با نقش اژدهای دو سر از آثار کشف شده از گورستان های تپه مارلیک گیلان محل نگهداری: موزه لوور فرانسه

جام زرین با نقش اژدهای دو سر از آثار کشف شده از گورستان های تپه مارلیک گیلان
محل نگهداری: موزه لوور فرانسه

 

Gunner بازدید : 534 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

مارلیک گیلان-بازدید از تپه های مارلیک

تپه های مارلیک یا چراغعلی تپه، در حوالی روستای نصفی از توابع رحمت آباد

رودبار قرار دارد. کاوش های باستان شناسی در این تپه ها از سال 1340 شروع

شد که حاصل آن کشف اشیاء نفیس و با ارزشی بود که اکنون در موزه ها نگهداری

می شود. قدمت اشیاء پیدا شده در این تپه ها به بیش از سه هزار سال می رسد.

امروزه مارلیک به عنوان یکی از گنجینه های ملی و تاریخی، سند پر افتخاری

برای گیلانیان و تمدن کهن این منطقه به شمار آورده شده است

در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد،ایرانیان باستان با دستیابی به فناوری استخراج و ذوب آهن،گام مهمی دیگر در جهت پیشرفت خود برداشتند. 

جام زرین مارلیک،شاهکاری بی نظیر از هنر ایرانیان باستان

 

جام زرین مارلیک،شاهکاری بی نظیر از هنر ایرانیان باستان

بر روی این جام،پیکره چهار گاو بالدار در حالی که ایستاده و به درختی تکیه داده اند،حک شده است.نکته جالب توجه در ساخت این جام است که سر گاوها به جای پرچ شدن از خارج،با قلم زنی از داخل و با  بهره گیری از طلای بدنه ساخته شده اند!

قدمت:بین800تا900سال پیش از میلاد مسیح

محل نگهداری:تهران-موزه ی ایران باستان

-------------------------------------------------------------------------------------------------- 

از این زمان تا اواسط هزاره اول پیش از میلاد،غرب فلات ایران شاهد نقل و انتقالات وسیع و ورود اقوام و فرهنگ های جدیدی بود...

تپه های مارلیک گیلان یکی از معروف ترین محوطه باستانی این دوره است. در آن بیش از 50گور کشف شده است و درون همه آنها اشیای ارزشمند و منحصر به فردی چون پیکره سفالین انسان،گاو کوهاندار و همچنین جام های زرین و سیمین با نقوش  قلم زنی شده بسیار زیبا قرار داشت. 

تیپه مارلیک در گیلان

از دیگر مناطق باستانی این دوره می تواند به تپه های املش،کلاردشت عمارلو در استان گیلان،تپه حسنلو در استان آذریایجان غربی،تپه زیویه در استان کردستان و غار کلماکره در استان لرستان اشاره کرد.برخی پژوهشگران معتقدند از آنجایی که این مناطق در مسیر ورود آریایی های مهاجر به ایران قرار داشته اند و قدمت آثار بدست آمده مربوط به همان دوران هست؛احتمالا ساکنان این مناطق اجداد مادها و هخامنشی ها بوده اند؛اما از طرفی در دست نبودن کتیبه ی  معتبری باعث شده است باستان شناسان نتوانند به طور قطع درباره هویت واقعی آن ها اظهار نظر کنند.

 بازبند پهلوانی با نقش شیر و جام زرین با نقش اژدهای دوسر از آثار کشف شده در گورستان های تپه مارلیک گیلان 

بازبند پهلوانی با نقش شیر و جام زرین با نقش اژدهای دوسر از آثار کشف شده در گورستان های تپه مارلیک گیلان

محل نگهداری:فرانسه-موزه لوور پاریس 

 

بازدید از تپه های مارلیک در استان گیلان

عکس اختصاصی سایت irananahita.com

 

بن مایه:کتاب کهن دیار و دیگر منابع

 

 

 


درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 138
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 351
  • بازدید ماه : 264
  • بازدید سال : 9,419
  • بازدید کلی : 480,051
  • کدهای اختصاصی