loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 337 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

آتشگاه اصفهان (کوه آتشگاه)
Fire temple of Isfahan, Iran
آتشگاه اصفهان (کوه آتشگاه)


آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی شهر اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ کهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند.
آتشگاه اصفهان در غرب اصفهان و 8کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه قرار دارد. این بنا در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. این بنا قدیمی ترین بنای اصفهان با سابقه ی بیش از 7000 سال قدمت می باشد.
این تپه از جنس سنگ‌های رسوبی است. تراز پایینی آن در ارتفاع ۱۶۱۰ متر از سطح دریا (حدود ۵۰ متر بالاتر از تراز مرکز شهر اصفهان) و فراز آن در ارتفاع ۱۷۱۵ متری از سطح دریا واقع شده‌است.

Gunner بازدید : 333 یکشنبه 09 تیر 1392 نظرات (0)

این آتشکده در آذربایجان شرقی در 40 کیلومتری تکاب قرار داشته و در قرن‌های پیش از فتح اعراب مهمترین مرکز مذهبی شاهنشاهی ایران بود. این آتشکده به طبقهٔ جنگیان و سپاهیان اختصاص داشته است.

آتشکده آذرگشنسب و معبد آناهیتا در منطقه تخت سلیمان قرار دارند.
آذرگشنسب (آتور گشسب)، به معنی آتش جهنده میباشد.
آتشکده آذرگشنسب
ویرانی و بنیان دوباره آتشکده آذرگشسب
این آتشکده بواسطهٔ پیوستن دو آتش به یکدیگر مبدّل آتشکدهٔ بزرگ «شاهی» گشت. پادشاهان ساسانی چنان ارزشی برای این آتشکده قائل بودند که هر یک از شاهان پس از به تخت نشستن، پای پیاده به زیارت آن می‌شتافتند، و پس از پیروزی در جنگ، سهمی از غنائم جنگی را به گنجینهٔ آن تقدیم می‌کردند و همین گنجینهٔ بزرگ است که به هنگام شکست خسرو پرویز، از سپاه هراکلیوس امپراتور روم شرقی، به یغما رفت.
این آتشکده در سال ۶۲۴ میلادی توسط هراکلیوس به آتش کشیده و ویران گردید، اما بعدها تعمیر و یا از نو ساخته شد. آتشکده آذرگشسپ در زمان ابودلف، ۹۲۵ میلادی هنوز بر پا بوده است.
Gunner بازدید : 373 شنبه 04 خرداد 1392 نظرات (1)

آتشکده ری (تپه میل)
ازآثار ساسانی که گمان میرود آتشگاه بهرام گوربوده باشد.این اثردر12 کیلومتری شهرری و در روستای قلعه نو قراردارد.

آتشکده ری (تپه میل) ازآثارساسانی که گمان میرودآتشگاه بهرام گوربوده باشد.این اثردر12 کیلومتری شهرری ودرروستای قلعه نو قراردارد.


Gunner بازدید : 370 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

 

بلاخره بعد از مدتها هفته گذشته وقتی دست داد تا سری به یکی از قدیمی ترین آتشکده های تهران بزنیم:

1- بنای اصلی:

این مکان تاریخی و مقدس در خیابان نوفل لوشاتو - خیابان میرزا کوچک خان قراردارد.این مکان دارای مساحت بسیار کمی است .درب اصلی این ساختمان دری چوبی بسیار بزرگی است که خود به تنهایی گویای قدمت این مکان می باشد.در هنگام ورود بعد از گذشتن از یک راهرو وارد حیاط آتشکده می شویم در ابتدای حیاط یک حوض بیضی شکل فیروزه ای رنگ با دو درخت سرو در اطراف آن وجود دارد که زیبایی خاص به این مکان بخشیده است و در انتهای حیاط سوئیت سرایداران قرار دارد امااصلی ترین قسمت این مکان ساختمانی(سالن نیایشگاه)وسط حیاط است که آتشکده در آن واقع شده در جلوی این ساختمان ستون های بلندی قرار دارد که بی شباهت به ستونهای تخت جمشید نیست که با دیدن آنها نا خودآگاه از این دیار ماشینی پا به ایران باستان می گذاری .پس از ورود به ساختمان در قسمت مرکزی آن یک اتاقک می بینید که محل نگهداری آتش است این اتاقک از 3پنجره کوچک و یک در ورودی تشکیل شده در وسط سالن نیایشگاه قرار دارد که تنها موبدان اجازه ورود به این مکان را دارند.روشنایی این اتاقک از طریق چراقهای روغنی موجود در آن تامین می شود.لازم به ذکر است امکان گشتن کامل به دورخانه آتش وجود ندارد زیرا قسمت غربی آن توسط دیوار بسته شده است و این سبک معماری برای جلوگیری از طواف و چرخیدن بدور آتش انجام شده.

صندلی های موجود در این نیایشگاه در اطراف این اتاقک چیده شده بطوری که در هنگام نیایش. آتشکده در روبروی افراد قرار دارد.میز و صندلی های موجود در این مکان بسیار قدیمی می باشد و اکثرآنها از طرف خانواده های زرتشتی وقف این مکان شده و قدمتی بیشتر از ۲۰سال دارند بطوری که تاریخ وقف یک از آنها سال ۱۳۱۹ بود.

 

۲- قدمت*نمادها * آیین ها

در گفتگوی عامیانه ی زرتشتیان به این مکان معبد گفته نمی شود بلکه واژه "درب مهر" را که از سالهای کهن به این مکان نیایش اطلاق می شده هنوز حفظ نموده اند.قدمت این مکان طبق سنگ نوشته ای که بر بالای ساختمان آجری نصب شده مربوط به سال ۱۲۸۶ خورشیدی می باشد اما بر اساس گفتگویی که با راهنمای آتشکده داشتیم حدود سال ۱۲۸۴ برای اولین بار آتش آن بصورت روشن از درب مهر یزد به این مکان آورده شده و تا کنون این آتش همچنان فروزنده نگاه داشته شده.

نماد فروهر این ساختمان از یک طرح بسیار قدیمی گرفته شده است. لازم به ذکر است در ایران باستان دو نماد فروهر وجود داشته یکی نماد صلح و دیگری نماد جنگ که نماد مرسوم امروزی فروهر صلح می باشد اما نماد این بنا فروهر جنگ است که دارای 2 چنگال به سمت زمین است و در دست انسان فرزانه بجای حلقه تیرو کمان وجو دارد.در قمست راست این فروهر شاه گشتاسب وجود دارد که طبق روایات قدیمی پادشاه یاری کننده زرتشت در آن زمان بوده در سمت چپ نماد آتش روشن وجود دارد و در قسمت بالا خورشید.

مراسم هایی که در حال حاضر در این مکان برپا می شود اوستا خوانی ومراسم سال و روز در گذشتگان و شش جشن گهنبار می باشد.

برای ورود به نیایشگاه چه زرتشی و چه غیر زرتشتی باید مناسک خاصی را بجا آورند  بطور مثال: باید بدون کفش وبا سرهای پوشیده وارد شوند و به این منظور در داخل سالن کلاه مخصوصی برای آقایان در نظر گرفته شده است.یک رسم قدیمی که در این مکان وجود دارد این است که هیچ شمعی در آن روشن نمی شود بلکه نیایش کنندگان چراغهای روغنی به منظور ادای نذر روشن می کنند. کتابهای نیایش موجود دراین مکان که برای استفاده نیایش کنندگان در نظر گرفته شده و اکثر آنها وقف این مکان شده اند اوستا به زبان دین دبیره وگجراتی است.

دل نوشته:

شاید شماشاهد نباشید ولی خدا شاهده که موقع نوشتن این گزارش من حجم کاریم خیلی زیاد بود پس هر گونه کم و کاستی رو به بزرگی خودتون ببخشید لازم می دونم در زیر یه سری حاشیه از این گزارش بگم:

۱- فرسودگی توی این ساختمان به قدری مشهوده که نا خوداگاه همه دلیل عدم تعمیر این مکان رو پرسیدیم .جواب :بارها برای تعمیر با سازمان میراث فرهنگی تماس گرفته شده ولی اونا هیچ عکس العملی در این مورد انجام ندادن !!!!(البته من و شمایی که این متنو می خونیم می تونیم بفهمیم چرا حالا این بندگان خدا ساکت هستند و جرات اعتراض ندارند.)

۲- زمانی که ازاونا می خوایم که تو مراسم های مذهبی و جشنهایی که تو این مکان اجرا میشه شرکت کنیم کمی جا رو بهانه می کنن ولی با سماجت ما که سالن بزرگتری رو برای این کار در نظر بگیرید مگن که اجازه علنی کردن جشنهای ایران باستان رو ندارند و این کار نیازبه کسب اجازه از وزارت کشور داره!!

۳-موضوع تکان دهنده دیگر اینکه یک هفته قبل از این بازید ما از یک کلیسای ارامنه بازدید کردیم که از نظر اونا شرکت ما در مراسم جشنها و دعا به شرط احترام به عقایدشون اشکالی نداشت و حتی می تونسیم بارها از اون کلیسا دیدن کنیم اما:

در درب مهر راهنما به ما گفت که برای اولین بار و آخرین بار بوده که آتشکده رو از نزدیک تونستید ببینید! و طبق قوانینی که به اونها ابلاغ شده !!! بازدید کنندگان غیر زرتشتی حق دیدن آتشکده رو بیشتر از یکبار ندارند وگرنه .....

خودتون دیگه ادامشو بخونید راستی شما فکر می کنید دلیل این همه محدودیت چیه ؟

به نظرتون میشه مصداق شعار"* * *" رو تو این قانون دید؟!!!

 

 

Gunner بازدید : 226 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)


      

Archaeologists working at Sarab-Mort site in Kermanshah Province have announced the news of the possible discovery of a Sasanian Fire Temple adjacent to the Parthian Manor house, reported Persian service of ISNA on Monday 21, 2008.

“During this year’s [archaeological salvage] excavation, we have unearthed the religious section of the structure; it consists of a Chahar-Taqi (free-standing Zoroastrian Fire Temple), which in fact was a private chapel,” said Yousef Moradi, director of archaeological salvage operation team at Sarab-e Mort.

The Parthian manor house consists of various sections including official, administrative, ceremonial and religious...

 

Moradi stated: “we started our excavation in the Parthian manor house last year. Last season we discovered the official, administrative and ceremonial quarters, and this year the religious section. However, the residential quarter has totally been destroyed and there is no hope of finding the private chamber belonging to the lord of the manor.”

Initially, the private and residential sectors of the manor-house were destroyed partly in 1980s during the Iran-Iraq war and the remaining part was demolished in recent decade as the result of the dam construction activities.

In regard to the Zoroastrian fire temple he said: “located in the southern corner of the structure there is a small area, which points out to its function and origin as a Sasanian fire temple. However, we cannot be sure until we complete our excavation.”

According to Moradi, the manor house was built during the Parthian dynastic era (248 BCE -224 CE) and was in use during the succeeding dynasty, the Sasanians (224-651 CE). Apparently the discovered religious section was an annexation. Further excavations however at a lower level will shed more light about its origin.

Iranian archaeologists began their second and last season of archaeological salvage operation at Sarab-Mort archaeological site in Kermanshah Province in February 2008, prior to the site soon being submerged once the newly built Dam becomes operational.

Discovery of plaster in the ceremonial hall indicates that the walls of this building were most probably covered with stucco-decorations which have been destroyed over time. This manor house covered an area about 5,000 square meters.

Sarab-Mort is situated near a stream known under the same name and it is located 3 kilometres east of Gilangharb in Kermanshah province. The site consists of three archaeological mounds (Tappeh).

The area of Sarab Mort is renowned for its mort (myrtle) trees. Myrtle was considered as a sacred plant by the ancient Iranians, and its leaves and fruits were used during Mithra and Anahita cultic ceremonies.

Source:http://www.zoroastriannews.com

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 89
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 320
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 9,388
  • بازدید کلی : 480,020
  • کدهای اختصاصی