loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 234 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)
بخشی از واپسین سخنان داریوش بزرگ در هنگام مرگ...
اینک که من از دنیا می روم بیست پنج کشور تحت فرمانروایی شاهنشاهی پارسیان است و در تمام این کشورها پول ایران رواج دارد و ایرانیان در آن کشورها دارای احترام هستند و مردم آن کشورها نیز در ایران دارای احترام می باشند. جانشین من خشایار شا باید مثل من در حفظ این کشورها بکوشد و راه نگهداری این کشورهااین است که در امور داخلی آنها دخالت نکند و مذهب و شعایر آنهارا محترم بشمارد.
هرگز دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی نگمار. برای آنها همان مزیت دوست بودن با تو کافیست. چون اگر دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی بگماری و آنان به مردم ظلم کنند و استفاده ی نا مشروع نمایند نخواهی توانست به مجازاتشان برسی چون با تو دوست هستند و تو ناچاری که رعایت دوست بنمایی.
 
Gunner بازدید : 290 شنبه 08 تیر 1392 نظرات (0)

داریوش بزرگ
داريوش از خاندان هخامنشي و از تيره ي پاسارگادي و از قوم پارسي واز نژاد آريايي بود .پدران وي از دير باز بر سرزمين پارس پادشاهي داشتند و پسر عموي پدرش كورش بزرگ و پسر او كمبوجيه كه پهناور ترين شاهنشاهي تاريخ را به وجود آوردند سرزرميني كه از رود دانوب در اروپا تا درياي آرال در آسيا ي مركزي و از اقيانوس هند ورود سند تا حبشه وليبي گسترش داشت . وي سي وشش سال فرمانروايي كرد و در شصت و چهار سالگي در سال 489 ق.م در گذشت . وي را در آرامگاهي سنگي كه در دل كوه نقش رستم (شاه دال /كوه حسين ) وبه دستور خود او برايش آماده ساخته بودند به خاك سپردند .

آرامگاه داريوش به شكل چليپايي (صليب )است با چهار شاخه ي مساوي در دل صخره اي كه 60 متر ارتفاع دارد . از بالاي صخره رو به پايين سنگ هاي برجسته را تا اندازه اي هموار كرده اند و سپس از خطي 26 متر پايين تر از قله ي صخره سينه ي كوه را در جبهه اي به وسعت 10متر و نود سانتيمتر تراشيده اند و هشت مترو نيم پايين رفته اند تا شاخه ي بالاي صليب تمام شده باشد آن گاه وسعت جبهه را دوبرابر كرده اند دو شاخه ي مياني را به ارتفاع هفت متر و شصت وسه سانتيمتر كنده اند .

شاخه ي بالايي آرامگاه يك آيين ديني و يا شاهي را نمايش مي دهد :شاهنشاه هخامنشي در جامه ي پارسي و با كمان (اسلحه ملي ايرانيان )بر روي سكوي سه پله اي ايستاده .آتش شاهي خويش را كه بر آتشداني سه پله اي رو به روي او مي سوزد ،نيايش مي كند . بر فراز سر شاهنشاه انسان بالداريكه مظهر (فر كياني )اوست حلقه ي فرمانروايي را براي داريوش مي آورد از گوشه ي راست صحنه ،هلالي با گوي بسيار نازك سر برآورده است . سكوي زير پاي پادشاه و زير آتشدان بر روي تختي بزرگ –كه اورنگ شاهنشاهي است – جاي دارد وسي تن از نژادگان قبايل شاهنشاهي هخامنشي اين اورنگ را بر سر دست گرفته اند و به سوي خانه ي ابدي او مي برند .

در پشت سر شاه دو سنگ نبشته به زبان و خط پارسي باستان وجود دارد كه اينگونه شروع مي شود :

خداي بزرگ اهور مزداست /كه اين بوم را آفريد / كه آن آسمان را آفريد / كه مردم را آفريد / كه شادي مردمان را آفريد / كه داريوش را شاه كرد / يگانه شاهي از بسياري / يگانه سالاري از بسياري / من/ داريوش شاه بزرگ / شاه شاهان / شاه بوم هاي گونه گون زبان / شاه اين جهان دور وفراخ / / پور ويشتاسب – نوه يآرشام / هخامنشي تبار / پارسي پسر پارسي/ايراني آريايي نژاد ...

Gunner بازدید : 442 شنبه 01 تیر 1392 نظرات (0)

بانو یوتاب که بود.... یوتاب سردار زن ایرانی و خواهر آریوبرزن (هخامنشی) سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده‌است.او نیز مانند برادرش آریوبرزن در کوهستان‌های محل نبرد، در دربند پارس، تکاب در حوالی استان کهکیلویه و بویراحمد امروزی یا نواحی بهبهان امروزی تا آخرین نفس مبارزه کرد.اما بر اثر کمبود نیرو و خیانت یک ایرانی، به دست سپاهیان اسکندر کشته و در همان محل به خاک سپرده شد.در زمان یورش اسکندر به ایران یوتاب فرماندهی بخشی از ارتش شاهنشاهی هخامنشی را بر عهده داشت...در برخی منابع از وی بعنوان یک شیر زن ایرانی نام برده شده که بر دشمن کرنش نکرد حتی به قیمت جانش.

 

یوتاب سردار زن ایرانی و خواهر آریوبرزن (هخامنشی) سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده‌است.او نیز مانند برادرش آریوبرزن در کوهستان‌های محل نبرد، در دربند پارس، تکاب در حوالی استان کهکیلویه و بویراحمد امروزی یا نواحی بهبهان امروزی تا آخرین نفس مبارزه کرد.اما بر اثر کمبود نیرو و خیانت یک ایرانی، به دست سپاهیان اسکندر کشته و در همان محل به خاک سپرده شد.در زمان یورش اسکندر به ایران یوتاب فرماندهی بخشی از ارتش شاهنشاهی هخامنشی را بر عهده داشت...در برخی منابع از وی بعنوان یک شیر زن ایرانی نام برده شده که بر دشمن کرنش نکرد حتی به قیمت جانش.

Gunner بازدید : 391 شنبه 01 تیر 1392 نظرات (0)
 
تکوک شیر غران، از آثار باستانی دوره هخامنشی

محل نگهداری: موزه متروپولیتن نیویورک
 

 
تکوک شیر غران، از آثار باستانی دوره هخامنشی  محل نگهداری: موزه متروپولیتن نیویورک
 
chaemenid era; 5th century B.C.
Photo taken in the Metropolitan Museum, New York
 
Gunner بازدید : 335 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (1)

گزارشی از بایگانی تارنمای ایران شمالی - تلویزیون دولتی باکو (AzTV) از کشف یک کاخ متعلق به پادشاهی هخامنشی در بخش شمکیر خبر داد. این شبکهتلویزیونی در بخش خبر اصلی در ساعت 20 روز چهار شنبه مورخ 3/6/89 اقدام به پخش گزارشی در مورد کشف یک کاخ هخامنشی در بخش شمکیر ( ایران شمالی ) نمود. در این گزارش آمده است :
گروه مشترک باستانشناسی آلمان و گرجستان و نیز باستانشاسان دولت باکو کاوش در کاخ مربوط به قرن پنجم قبل از میلادی واقع در روستای قاراچمنلی بخش شمکیر را ادامه می دهد. به نظر کارشناسان تحقیق در مورد این کاخ نه فقط برای قفقاز جنوبی بلکه برای فراگیری تاریخ کل آسیا بسیار حایز اهمیت است.
کاخ هخامنشیان در قفقاز
مدت 5 سال است که این گروه به کاوش در این روستا ادامه می دهد. الیاس بابایف عضو آکادمی ملی علوم باکو و کلاوس فوریان معاون موزه مونیخ رهبری گروه کاوش را بر عهده دارند. در سال 2007 (1386) این گروه باقیمانده کاخ مربوط به امپراطوری هخامنشی را کشف کرد. کند و کاو در این کاخ توسط نقشه یی که توسط ماهواره تنظیم شده انجام می شود. بخش اصلی کاخ دارای ابعاد 70 متر عرض و 80 متر طول می باشد. دیوارها از خشت خام و پایه ستونها از سنگ می باشند.
کارشناس آلمانی گروه باستانشناسی میگوید: «دیده می شود که این کاخ محل استقرار یکی از جانشین های امپراطوری هخامنشی در منطقه بوده است. بطور محض تمامی منطقه قفقاز توسط این کاخ اداره می شده است. این کاخ شبیه کاخ پرسپولیس ایران است. »
تا کنون 3 کاخ هخامنشی که خارج از اراضی ایران امروزی قرار دارند کشف شده است که دو تا از آنها در ایران شمالی ( جمهوری آذربایجان واقع شده است. )
الیاس بابایف کارشناس آذری گروه باستانشناسی میگوید : قبل از این شبیه این کاخ در سال 1958 (1337 ) در بخش قازاخ( قزاق ) کشف شد. البته آن کاخ در مقایسه با این کاخ بسیار کوچکتر بود. سپس نیز کاخ دیگری در منقطه قومباتای گرجستان در سالهای 90 قرن گذشته کشف شد. لیکن این کاخ به لحاظ شکوه و عظمت بسیار با دو کاخ مزبور متفاوت است. می توان گفت که هم اینک چنین کاخی در دنیا تحت بررسی قرار ندارد.
به نظر این گروه محقق بین المللی کاوش و تحقیق در مورد این کاخ نه فقط برای قفقاز جنوبی بلکه برای فراگیری تاریخ آسیا و تمامی دولتهایی که در حکومت هخامنشی قرار داشتند حایز اهمیت است. امپراطوری هخامنشی پس از حمله اسکندر مقدونیه سرنگون شد. دولتهای آتروپاتن و آلبانیا نیز از جمله دولتهایی هستند که پس از سقوط حکومت هخامنشی ایجاد شدند.
Gunner بازدید : 393 پنجشنبه 30 خرداد 1392 نظرات (0)

بخشی از وصیت نامه داریوش بزرگ به جانشینش خشایارشا...

کانالی که من می حواستم بین رود نیل و دریای سرخ به وجود آورم ( کانال سوئز ) به اتمام نرسید و تمام کردن این کانال از نظر بازرگانی و جنگی خیلی اهمیت دارد، تو باید آن کانال را به اتمام رسانی و عوارض عبور کشتی ها از آن کانال نباید آن قدر سنگین باشد که ناخدایان کشتی ها ترجیح بدهند که از آن عبور نکنند .
توصیه دیگر من به تو این است که هرگز دروغگو و متملق را به خود راه نده، چون هر دوی آنها آفت سلطنت اند و بدون ترحم دروغگو را از خود بران.
همواره حامی کیش یزدان پرستی باش، اما هیچ قومی را مجبور نکن که از کیش تو پیروی نماید و پیوسته و همیشه به خاطر داشته باش که هر کسی باید آزاد باشد تا از هر کیشی که میل دارد پیروی کند .
بعد از این که من زندگی را بدرود گفتم ، بدن من را بشوی و آنگاه کفنی را که من خود فراهم کردم بر من بپیچان و در تابوت سنگی قرار بده و در قبر بگذار ، اما قبرم را مسدود مکن تا هر زمانی که می توانی وارد قبر بشوی و تابوت سنگی من را آنجا ببینی و بفهمی که من پدرت پادشاهی مقتدر بودم و بر بیست و پنج کشور سلطنت می کردم مردم و تو نیز خواهید مرد زیرا که سرنوشت آدمی این است که بمیرد، خواه پادشاه بیست و پنج کشور باشد ، خواه یک خارکن و هیچ کس در این جهان باقی نخواهد ماند، اگر تو هر زمان که فرصت بدست می آوری وارد قبر من بشوی و تابوت مرا ببینی، غرور و خودخواهی بر تو غلبه نخواهد کرد، اما وقتی مرگ خود را نزدیک دیدی، بگو قبر مرا مسدود کنند و وصیت کن که پسرت قبر تو را باز نگه دارد تا این که بتواند تابوت حاوی جسدت را ببیند.

Gunner بازدید : 370 دوشنبه 27 خرداد 1392 نظرات (0)
چرا به پارسه میگوییم تخت جمشید؟؟

پارسه یاتخت جمشید


پارسه یاتخت جمشید یا پرسپولیس یادگار شاهنشاه داریوش بزرگ و فرزندانش است که برای برگزاری مراسم آئینی و جشن ها به ویژه نوروز برپا گشته است.
در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.
نام تخت جمشید در زمان ساخت «پارسَه» به معنای «شهر پارسیان» بود. یونانیان آن را پِرسپولیس (به یونانی یعنی «پارسه‌شهر») خوانده‌اند. در پارسی معاصر این بنا را تخت جمشید یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می‌نامند.
در شاهنامه فردوسی آمده‌است:
جمشید پادشاهی دادگر و زیبارو بود که نوروز را بر پا داشت و هفتصد سال بر ایران پادشاهی کرد. اورنگ یا تخت شاهی او چنان بزرگ بود که دیوان آنرا بر دوش می‌کشیدند.
صدها سال پس از حمله اسکندر مقدونی و تازیان بیابانگرد و در زمانی که یاد و خاطره پادشاهان هخامنشی فراموش شده بود، مردمی که از نزدیکی خرابه‌های پارسه عبور می‌کردند، تصاویر حکاکی شدهٔ تخت شاهی را می‌دیدند که روی دست مردم بلند شده‌است و از آنجا که نمی‌توانستند خط میخی کتیبه‌های حک شده روی سنگ‌ها را بخوانند، می‌پنداشتند که این همان اورنگ جمشید است که فردوسی در شاهنامه خود از آن یاد کرده‌است. به همین خاطر نام این مکان را تخت جمشید نهادند. بعدها که باستان‌شناسان توانستند خط میخی کتیبه را ترجمه کنند، متوجه شدند که نام اصلی آن پارسه بوده‌است.
Gunner بازدید : 342 دوشنبه 27 خرداد 1392 نظرات (0)

گردنبند، جنس: طلا با تزییناتی از سنگ لاجورد ، فیروزه ، عقیق و شیشه، اندازه: 26 در 25.7 سانتی متر، محل نگهداری موزه ی میه

گردنبند، جنس: طلا با تزییناتی از سنگ لاجورد ، فیروزه ، عقیق و شیشه، اندازه: 26 در 25.7 سانتی متر، محل نگهداری موزه ی میه

 

این گردنبند، که یکی از بهترین نمونه های جواهرات دوره ی هخامنشی است، از سه بخش تشکیل شده است: بخش آویز که در جلو به چشم می خورد و با جزییات بیشتر در شکل زیر دیده می شود، بخش یقه مانند که به صورت تخت بر روی بدن قرار می گیرد و بخش قلاب مانند که به صورت لوله ای به دو انتها که به صورت اردک ساخته شده وصل است.

 این گردنبند، که یکی از بهترین نمونه های جواهرات دوره ی هخامنشی است، از سه بخش تشکیل شده است: بخش آویز که در جلو به چشم می خورد و با جزییات بیشتر در شکل زیر دیده می شود، بخش یقه مانند که به صورت تخت بر روی بدن قرار می گیرد و بخش قلاب مانند که به صورت لوله ای به دو انتها که به صورت اردک ساخته شده وصل است.


بر اساس منابع کهن، در دربار هخامنشی از جواهرات به عنوان هدیه استفاده می شده که این هدایا متناسب با درجه و مقام فرد دریافت کننده و نشانی از وفاداری او به فرمانروا بود. به عنوان مثال نقوشی که از صحنه های جنگ بر روی این گردنبند به چشم می خورد نشان از این دارد که دریافت کننده ی این گردنبند یک مقام مرد بلندپایه بوده است.

Gunner بازدید : 326 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)

کوروش در طول زندگی خود فقط یک زن برگزید و آن زن کاساندان نام داشت دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشی . کاساندان قبل از کوروش درگذشت و بعد از او کوروش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید.

 

کوروش بزرگ افتخار همیشگی ایران ابر مرد تاریخ جهان تنها با یک زن ازدواج نمود.

 

نوشته های تاریخی نشان می دهد که کوروش نه تنها در امور سپاهگری دارای نبوغ نظامی و در جهانگشایی و کشور داری بسیار انسان دوست و نوع پرور بوده و در امور خانوادگی نیز یکی از وفادارترین مردان روزگار بوده است.

 

مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آمازیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .

 

اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند . زیرا اولا همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و ثانیا همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاساندان هخامنشی بوده است.

 

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان باستان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه ،بردیا ،آتوسا ،رکسانا و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در سراسر فرمانروایی هخامنشی ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد.

مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آمازیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .

 

اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند .

 زیرانخست همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و دوم همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاساندان هخامنشی بوده است.

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان باستان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه ،بردیا ،آتوسا ،رکسانا و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در سراسر فرمانروایی هخامنشی ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 106
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 127
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 340
  • بازدید ماه : 253
  • بازدید سال : 9,408
  • بازدید کلی : 480,040
  • کدهای اختصاصی