loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 307 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (0)

/*]]>*/ --> اصل 881 مكرر قانون مدني شان و منزلت انساني را تهديد و تحقير مي كند

دكتر اسفنديار اختياري نماينده ايرانيان زرتشتي روز 22 فروردين ماه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به سخنراني پرداخت. متن كامل اين سخنراني به صورت زير است:

 

خشنه اتره اهورهه مزداو
«به نام دانای بزرگ هستی بخش»

سخنراني دكتر اسفنديار اختياري نماينده ايرانيان زرتشتي در صحن علني  مجلس
درود به روان بنیانگذار انقلاب كه خاطره سخنان ایشان در حضور گروهی از زرتشتیــان هنوز در اذهان باقی مانده است. ایشان فرمودند « ایران وطن همه و توحید مذهب همه است، ما ملت واحده هستیم ، شما همه زرتشتی هستید و همیشه خدمتگزار این ملت و مملکت بوده اید.» و درود به رهبر گرانقدر که در دیدار با نمایندگان زرتشتیان سراسر جهان اينگونه تأکید فرمودند: « آئین زرتشتی در ایران متولد شده است و این برای کشور ما ، مایۀ فخر و مباهات است که محل ولادت اولین پیامبر آسمانی جهان، در ایران بوده است.»

درود می فرستم به فروهر پاک جان باختگان همیشه تا ابد جاوید راه ایران زمین كه آرامش و آسايش موجود، حاصل جانفشاني آنها است. آزادگان و سرافرازانی که ایران را با تمام مفاهیم خود از شرق تا غرب، از شمال تا خلیج همیشه پارس،  پاس داشتند. آنهایی که فرهنگ و تمدن بسیار غنی این مرز و بوم را که جزو جدایی ناپذیر ایران است نگهبان بودند و بعنوان یک میراث گرانبها به ارمغان گذارده اند و در این راه از نثار جان خود نیز دریغ نکردند.

و درود به تمام همکیشان گرامیم، زرتشتیان یکتاپرست، خوشنام و پرافتخار که در هر مکان و زمانی که باشند، فر ایران از آرمانهای آنها است وآنرا در درازنای تاریخ به اثبات رسانده اند.

قبل از هر موضوعی ثبت نوروز این کهن جشن باستانی که در میان تمام سال نوها، به معنای واقعی سال نو و بهار طبعیت است، به عنوان اولین میراث ناملموس ثبت شده ایرانی را به تمام جهانیان شادباش می گویم. ثبت این میراث معنوی در تقويم بين‌المللي يک گام بلند و پيروزمندانه براي فرهنگ غني این مرز و بوم است. اين اقدام، مسئوليت همه دستگاه هاي مرتبط و نهادهاي فرهنگي را دوچندان مي کند.

ما بايد به جای تاثیر پذیری از خرده فرهنگهای غربی که هیچ سنخیتی با آداب و رسوم و تفکر ايرانيان ندارد براي انتقال اين سنت هاي خردورزانه که با منش و اخلاق نیاکانمان در طول هزاره های گذشته در آمیخته، به بيرون مرزها بيش از گذشته برنامه ريزي و تلاش کنيم. همچنين ترويج این فرهنگ هوشمندانه در عرصه ملی بهترين راه مقابله با فرهنگ بيگانگان بوده و‌ با برجسته سازي و احياي برخی از آنها مي توان هويت اصيل ايراني را به جوانان خود هديه دهيم.

در اینجا ضمن تشکر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت این اقدام درست و بجا، خواستار ثبت دیگر آثار فرهنگی بخصوص دیگر ميراث معنوی ایران زمین چون جشنهای مهرگان، تیرگان و سده هستم. جشنهایی ملی که در دل خود علاوه بر پرستش پروردگار یکتا و بی همتا، همازوری و همبستگی، امید به زندگی و شادی از بخشهای جدایی ناپذیر آنها است. قبل از اینکه دیر شود و دیگر کشورها آنرا با نام خود به ثبت رسانند.

در همین رابطه لازم به ذکر است که با وجود آنکه بارها و بارها مسئولین رده بالای نظام از زرتشتيان حمایت کرده اند، اما بی هیچ دلیلی به دفعات متعدد شاهد تهمت و بی مهری به ما میهن دوستان بوده ایم. مشخص نیست که چرا گروهی آگاهانه و یا ناآگاهانه نه تنها نارواهای فراوانی به زرتشتیان یکتا پرست نسبت مي دهند، بلکه بخش مهمی از فرهنگ ایران را مورد حمله قرار می دهند. تمدنی که جهانیان سر تعظیم در برابر آن فرود آورده و اولین سمبل حقوق بشر که همانا منشور کورش باشد را بدون هیچ چون و چرایی از آن برمی گزینند.

در حیرتم چگونه عده ای بخود اجازه می دهند، فرهنگ، سنت و تمدن این کشور اهورایی را که باعث فخر تمام جهانیان بوده و حتی سعی در ثبت آن به نام خود دارند را از تریبونهای گوناگون اینگونه مورد هجوم قرار دهند،‌ رويه اي كه باعث دلسردی تمامی ایرانی های پاک نهاد می گردد. از مسئولین می خواهم با این افراد تفرقه انگیز برخوردی جدی و درخور داشته باشند و پيشنهاد مي دهم نگاهمان را به تاريخ ايران يك دست نماييم و به چندين هزار سال تاريخ پرشكوه مان به ديده افتخار بنگريم.

اما در این فرصت اندک لازم می دانم چند نکته دیگر را نیز به اطلاع تمامی مسئولین برسانم تا جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند:

1-    مشکل اساسی که اجرای ماده 881 مکرر قانون مدنی برای ارث ایرانیان غیر مسلمان پدید آورده است، شان و منزلت انسانی  ادیان مورد تایید در قانون اساسی را مورد تهدید و تحقیر قرار داده و باعث مخدوش ساختن برخی تفکرات اجتماعی گردیده است. قانونی که باعث از هم پاشیدگی خانواده ها شده است. با وجود آنکه جناب آقای آیت ا... هاشمی شاهرودی مقاله ای مفصل در تایید اصلاح این ماده قانونی به رشته تحریر درآورده و سران سه قوا نیز آنرا تایید کرده و حتی مرکز پژوهشهای مجلس نیز طرح اصلاح آنرا مورد تاکید قرار داده مشخص نیست چرا اقدامی جهت حل این معضل اجتماعی و حتی در برخی موارد سیاسی نگردیده است. از کمیسیون قضایی مجلس می خواهم مطابق آیین نامه داخلی به وظیفه خود عمل کرده و طرحی که حداقل در مجلس هشتم حدود دو سال است مسکوت مانده را بررسی و در هر حالت در صحن علنی مطرح نمایند. اینجانب مطمئن هستم،  همکارانم که نمایندگان ملت ایران می باشند با بلند نظری و درنظر گرفتن مصالح ملی این طرح را تایید کرده و جلوی این تبعیض ناروا را خواهند گرفت.

2-    با گذشت پنجسال از برنامه چهارم توسعه، تاکنون اقدام موثری در اجرای ماده 120 این قانون مبنی بر توسعه مشارکت ایرانیان غیرمسلمان در سیاستگذاری کشور مشاهده نگردیده است و حتی در برخی موارد در استخدام این عزیزان در دستگاهها و وزارتخانه ها مشکل و تبعیض پدید آمده است که برخلاف اصول 19 و 28  قانون اساسی است که تاکید گردیده در ایران شهروند درجه 2 نباید وجود داشته باشد. این در حالی است که همواره همکیشان گرامیم در رده های گوناگون، افراد شایسته و موفقی بوده اند. نمونه های آنرا می توان در گذشته نچندان دور در آموزشگاههای بنام و پیشتاز بهمراه مدیران لایق و آموزگاران برجسته آنها در شهرهایی همچون کرمان، یزد و تهران یافت. در صورتیکه در حال حاضر بسختی می توان یکی از این افراد کاردان و مدیر را در پستهای حتی رده میانی جست. بکارگیری این افراد فرهنگ پرور و فرهنگ دوست در توسعه پایدار موجب سربلندی بیش از پیش میهن عزیزمان می گردد و فراموش نگردد که حذف افراد کاربلد، صدمات جبران ناپذیری را در بر خواهد داشت.

3-    از کلیه وزارتخانه ها، دستگاههای اجرایی و ستادی می خواهم به اصل 13 قانون اساسی پایبند باشند و در راستای اجرای آن قدم بردارند. اصلی که به صراحت و شفافیت آزادی ایرانیان غیرمسلمان را تضمین می نماید.

 در پایان باید تاکید کنم در سالهای گذشته با وجود برخی بی مهری ها جامعه ایرانیان زرتشتی همواره به قوانین کشور احترام گذاشته و در چارچوبهای آن حرکت کرده و آرزو دارم با انديشه نيك، گفتارنيك و كردارنيك، کنار یکدیگر در جهت دوستی و برابری و سازندگی ایران بزرگ و عزیز کوشش نمائیم.

ايدون باد
دكتر اسفنديار اختياري
نماینده ایرانیان زرتشتی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 151
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 207
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 425
  • بازدید ماه : 425
  • بازدید سال : 13,140
  • بازدید کلی : 483,772
  • کدهای اختصاصی