loading...
ایران آناهیتا سایت تاریخی فرهنگی
Gunner بازدید : 224 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

باز هم یک خبر تکان دهنده دیگر...

این جمهوری اسلامی ایران اینجا چه کاره است؟چه می کند!!!فقط می تونن..

این رفسنجانی هم که رفته عربستان

آخه-سخته دوست و دشمن رو پیدا کردن؟

بازهم یکی دیگر از آثار باستانی ما به عمد به دست بیگانگان ویران شده است...

مسئولان(بگم نا محترم)هم بازم هیچگونه مسئولیتی رو بر عهده نمی گیرند...

خنده دار است-می گویند این به دست یک فرد محلی ویران شده است...(آخه یک محلی می تونه چنین درکی رو نسبت به اون اثر داشته باشه؟)

البته بی گمان-این کار به دستور اعراب بی هویت انجام شده؛و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر اینکه رابطشون با اعراب بی خاصیت تغییر نکنه؛در برابر این گستاخی ها سکوت می کنند.

یکی به من بگه باید با اینا چه کرد!؟


 

نوشته پایین خبرگذاری جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است...(البته خودتون می دونید که...)

 

برای پی گیری بیشتر و به دست آوردن اطلاعات بیشتر=ادامه مطالب

 

يکي از آثار مربوط به اين تمدن بزرگ که امروز خبر تخريب آن منتشر شد و دل دوستداران اين تمدن عظيم را جريحه دار کرد، کتيبه اي است که سال گذشته در جزيره خارک کشف شد و محققان آن را متعلق به دوره هخامنشي تشخيص دادند.
کتيبه هخامنشي اواخر سال 1386 در پي احداث جاده اي در جزيره خارک توسط وزارت نفت کشف شد.
بر روي اين کتيبه به شکل نامنظم در پنج سطر نوشته هايي به زبان فارسي باستان نوشته شده بود.
به گفته برخي منابع بيش از 70 درصد اين کتيبه تخريب و تنها چند حرف از اين کتيبه باقي مانده و فاصله ميان خطوط نيز با استفاده از يک شي نوک تيز از بين رفته است.
"
سياوش صابري" مديرکل دفتر حفظ و احياء بناها و محوطه هاي تاريخي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايرنا که "چرا از اين اثر حفاظت نشده؟"، اين موضوع را از حوزه اختيارات و وظايف خود خارج دانسته و تنها حفاظت علمي آثار را جزو وظايف اين دفتر عنوان کرد.
وي گفت: حفاظت به دو شکل انجام مي شود که يکي از آن حفاظت علمي اثر مانند مرمت و‌ حفاظت در برابر آسيب هاي طبيعي (برعهده اين دفتر است) است و ديگر حفاظت فيزيکي است که برعهده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گذاشته شده است.
مديرکل دفتر حفظ و احياء بناها و محوطه هاي تاريخي در خصوص عدم انتقال اين اثر به موزه نيز گفت: تاکنون طرحي مبني بر انتقال اين اثر به دفتر حفظ و احياء بناها و اماکن تاريخي ارايه نشده است.
صابري اضافه کرد: ممکن است عدم مطرح شدن اين مساله به خاطر آسيب هاي احتمالي مانند ترک خوردن سنگ به دليل جنس مرجاني آن و يا طرح ساختگي بودن آن باشد.
وي با بيان اين که هر اثر متعلق به مردم آن محل و جزو ثروت فرهنگي آنها است و انتقال آن باعث ايجاد يک خلاء فرهنگي در محل مي شود،‌ تصريح کرد: انتقال يک اثر آن را از يک اثر غير منقول به يک اثر منقول تبديل مي کند و زماني اين کار انجام مي شود که استان مربوطه اعلام کند امکان حفاظت از اثر در محل خود وجود ندارد و يا اينکه انتقال اثر باعث آسيب ديدن آن نشود.
"
امير ضيائيان" مسوول مرکز فرماندهي و کنترل يگان حفاظت ميراث فرهنگي ضمن تاييد خبر مخدوش شدن اين کتيبه گفت:‌ تخريب در حد 10 تا 20 درصد بوده که از طريق يگان حفاظت از آثار ميراث فرهنگي درحال پيگيري است.
وي افزود: يک فرد بومي به عنوان متهم شناسايي شده اما هنوز دستگير نشده است، همچنين شکايتي از سوي يگان حفاظت ميراث فرهنگي تنظيم شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا يگان پيش از بوجود آمدن اين مساله اقدامات لازم درخصوص حفاظت اين اثر بزرگ را انجام نداده، گفت: نيروي حفاظتي ميراث فرهنگي در سراسر کشور چهار هزار نفر هستند در حالي که 20 هزار اثر ثبت شده و يک ميليون و 200 هزار اثر شناخته شده غيرثبتي در کشور وجود دارد و با اين تعداد نمي توان کار حفاظت را به درستي انجام داد.
مديرکل دفتر حفظ و احياء بناها و محوطه هاي تاريخي افزود: به دليل کمبود نيرو در سطح کشور و نبود پايگاه حفاظتي در بوشهر، ما اين اثر را تحويل بخشداري بوشهر داده بوديم و تعدادي افراد بومي که در قالب انجمن هاي افتخاري با سازمان ميراث در سراسر کشور همکاري مي کنند،‌ به کمک اين بخشداري کار حفاظت از اين اثر را برعهده داشتند.
وي گفت: اين انجمن ها به عنوان ياران مردمي ميراث فرهنگي هستند که تعداد آنها در سراسر کشور حدود 80 هزار نفر است که فعاليت خود را به صورت افتخاري در اين انجمن ها انجام مي دهند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد:اينکه اين کتيبه متعلق به دوره هخامنشي است يا خير؟ بحث است و احتمال دارد که مربوط به دوره معاصر باشد:D.
مديرکل دفتر حفظ و احياء بناها و محوطه هاي تاريخي يادآور شد: رسانه ها نبايد تا اين حد مساله را بزرگ کنند و آن را تنها سند هويتي و تاريخي خليج فارس بدانند، زيرا اسناد بسيار زيادي در اين زمينه وجود دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت فرهنگی تاریخی ایران آناهیتا نوشتاری در باره ایران باستان،تاریخ ایران،مشاهیر ایران(کورش داریوش...)،داستان های تاریخی،دانلود کتاب و فیلم های مرتبط،آیین ایرانی و مسائل مختلف فرهنگی...در این تارنما دیده می شود. به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد الو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    پیشنهادها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 347
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 195
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 303
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 521
  • بازدید ماه : 521
  • بازدید سال : 13,236
  • بازدید کلی : 483,868
  • کدهای اختصاصی